Proces verbal incheiat azi 17.11.2017 cu ocazia sedintei extraordinare a Consiliului Local al municipiului Turda

In conformitate cu art. 40, alin. 1 si 2, art. 42, alin. 1 si 2, art. 43 alin. 1 din Legea nr. 215/2001, privind Administratia Publica Locala si Regulamentul de Organizare si Functionare al Consiliului Local, d-na Secretar, jr. Paula Mic face prezenta si constata ca, din totalul de 21 consilieri in functie ai Consiliului Local, sunt prezenti 19 consilieri, in persoana urmatoarelor doamne si domni: Anca Doru Paul Ioan, Bogdanffy Gabor-Norbert, Cordiş Lucian, Crişan Sorina-Mihaela, Csep Leylla, Felezeu Cristian George, Micu Ovidiu Dorel, Moldovan Adrian Petru, Moldovan Emil, Nap Adrian, Nemeş Lucian-Bogdan, Pîrlea Daniela, Rigman Ciprian-Doru, Riter Marius, Roş Nicolae, Sălăgean Aron-Adrian, Sărmăşan Marius-Adrian, Sămărtinean Iuliana Maria si Zoltan Radu-Cosmin.
Consilieri Cojocaru Igor si Năstase Paul sunt absenti.

La sedinta Consiliului Local participa dl. primar – Matei Cristian Octavian.
Participa ca invitati: dna Daniela Adace- director executiv Directia economica, dl. Calugar Ginel – sef serviciu Dezvoltare Publica si investitii, dl. Calin Petrideanu – sef serviciu Administratie publica – sefi sau angajati ai serviciilor de specialitate din cadrul Primariei municipiului Turda, reprezentanti ai presei, cetateni.

D-na secretar jr. Paula Mic arata ca sedinta a fost convocata conform DISPOZITIEI Primarului nr. 2109 / 14.11.2017 si este legal constituita fiind prezenti 19 consilieri.
Convocarea consilierilor locali s-a facut telefonic.

Pentru buna desfasurare a sedintei, d-na Secretar arata ca, in conformitate cu art. 35 alin. 1 din Legea 215/2001 privind Administratia Publica Locala, presedinte de sedinta ales este dl. Emil Moldovan.

Dl. presedinte de sedinta: Stimati colegi, declar deschisa sedinta extraordinara de azi, 17.11.2017, daca sunt probleme la ordinea de zi?

Dl. viceprimar Lucian Nemes : « Buna ziua. Va solicit introducerea pe ordinea de zi la punctul 3.2, a PROIECTULUI DE HOTARARE privind exprimarea acordului Consiliului local al municipiului Turda in vederea predarii in administrarea Ministerului Transporturilor si in concesiunea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA a podului peste râul Arieş situat pe DN 1, km 444+840.

Dl. presedinte de sedinta supune la vot propunerea de introducere a proiectului. In urma votului rezulta : 19 voturi pentru.

Supune la vot ordinea de zi:
In urma votului rezulta : 19 voturi pentru.

Ordinea de zi a sedintei este urmatoarea:

1.Probleme ale Directiei Tehnice;

1.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind aprobarea actualizarii valorii contractului nr. 15.414 / 15.12.2010 avand ca obiect delegarea serviciului de iluminat public din municipiul Turda.
– inițiator Primarul Municipiului Turda, domnul Cristian Octavian Matei.

2. Probleme ale Directiei Economice.

2.1. PROIECT DE HOTARARE privind rectificarea bugetului pe anul 2017.
– initiator Primarul municipiului Turda , domnul Cristian-Octavian Matei

3. Probleme ale Serviciului Administratie Publică Locală.
3.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind acordarea unui mandat special reprezentantului Consiliului local al municipiului Turda in Adunarea Generala a actionarilor la Societatea TETAROM SA in vederea exercitarii drepturilor de actionar in cadrul Adunarii Generale Ordinare si Extraordinare a Actionarilor
– inițiator Primarul Municipiului Turda, domnul Cristian Octavian Matei.

3.2, PROIECTUL DE HOTARARE privind exprimarea acordului Consiliului local al municipiului Turda in vederea predarii in administrarea Ministerului Transporturilor si in concesiunea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA a podului peste râul Arieş situat pe DN 1, km 444+840.

***

Intra in sala dl. Nastase Paul, sunt prezenti 20 consilieri.

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 1.1, PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea actualizarii valorii contractului nr. 15.414 / 15.12.2010 avand ca obiect delegarea serviciului de iluminat public din municipiul Turda.

Dl. Ciprian Rigman : « Imi amintesc ca acum un an, prin noiembrie 2016 am dezbatut aceea proiectie financiara a iluminatului public pe perioada 2016-2019.
Discutiile s-au centrat pe suma alocata pentru :
anul 2016, de 31.000 euro ;
in 2017 sa fie 17.180 de euro
in 2018 sa fie 17.180 de euro
in 2019 sa fie 38.000 euro.
Raspunsul venit din partea executivului a fost ca acele 31.000 euro erau necesare pentru achizitia de materiale noi pentru ca unele erau deteriorate si altele iesisera din uz.
Azi discutam acelasi lucru si sarim extrem de mult de la 17.000 de euro, cu o rectificare propusa de 60.000 de euro pentru a ajunge la 77.000 euro= 370.000 lei.
Vorbim de o perioada frumoasa a anului, dar totusi suma mi se pare mare daca vorbim de conditiile in care s-au proiectat deja 17.000 de euro pentru 2017 si acuma se solicita o rectificare cu 60.000 de euro, e o suma foarte mare.

Dl. Doru Anca : » Noi am analizat in comisie acest proiect si am dat avizul, toti consilierii au fost de acord in forma prezentata de executiv.
Intr-adevar suma pare mare, dar discutand cu specialistii am ajuns la concluzia ca nu este chiar asa de mare suma.
Posturile de transformare pentru care se aplica si aceste ramificatii pentru impodobirea orasului sunt destul de vechi si odata cu incarcarea retelei apar anumite sincope si acestea, din punct de vedere material trebuie inlocuite.
Am vazut ca incepe impodobirea si acest sistem ar trebui sa functioneze, dupa parerea mea sumele nu sunt chiar asa de mari, asa e dle Rigman, putem gasi aceste obiectiuni. O sa iau cuvantul la rectificare si o sa arat ca, la nivelul municipiului este un echilibru intre venituri si cheltuieli.
Deci, nu ne-am hazardat in avizarea acestui proiect cu sume foarte mari, din punctul meu si a colegilor din comisie suntem de acord sa dam drumul la acest proiect. »

Dl. Ciprian Rigman : » Consider ca, suma putea fi mai judicios impartita si daca ne gandeam bine puteam sa mai asfaltam ceva , cu 77.000 pentru o luna de iluminat mi se pare foarte mult !

Dl. Adrian Salagean : » Am facut un calcul simplu ;
77.000 euro : 27.000 de familii= 2,85 euro sau 15 lei
Daca dvs considerati ca, poti sa-ti faci iluminat public cu 15 lei pe familie, de sarbatori , nu stiu…

Dl. Paul Nastase : « Trebuie sa vedem si alt aspect, Turda se vrea un oras turistic, trebuie sa fim atractivi pentru turisti si pe timp de iarna, nu doar vara cu Salina. Toate aceste elemente aduc un beneficiu orasului ; Targul de Craciun, Oraselul copiilor toate completeaza la valoarea orasului. «

Dl. Primar Cristian Matei : » Buna ziua, nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar toata lumea se vrea a fi economist, analist economic al bugetului local, dar nu contribuie cu nimic la marirea acestuia.
Nu inteleg ce doriti dvs ? Vreau sa va spun,.. fara a pune accent iar pe « greaua mostenire » deja m-am obisnuit cu « greaua mostenire » , de mi greata sa mai vorbesc de ea !
In acest domeniu am gasit niste ciurucuri, niste resturi de tot felul de ornamente, care nici macar parte din ele nu am putut sa le folosim nici pe stradute laturalnice sau in alte parti .
Acest contract de delegare nu a fost bine calculat de la inceput, acuma de cand in Turda se face mult, si se face in toate domeniile, lumea este din ce in ce mai pretentioasa si este bine ca este asa, si pentru asfalt, si pentru teatru, si pentru acte de cultura, si pentru iluminat public, agrement etc., iar un Consiliu Local trebuie sa gandeasca foarte echilibrat aceste lucruri pentru a rezolva toate aceste probleme.
Atunci cand destinam niste bani unei activitati trebuie sa avem sursa !
Ei domnilor, uitati ca am reusit in acest an sa rezolvam sume importante de bani la Bugetul local si au fost 12 rectificari de buget, la fiecare a fost aproape un milion .
Spuneti dvs ca sa mai facem o strada ; s-au facut pana acuma 21 de strazi intr-o vara, exista un Plan stradal care este pe final si se va incheia in maxim 2 saptamani. Ar fi bine sa analizati mai mult toate problemele aparute in oras, daca sunteti consilierii intregului oras.
Daca sunteti consilierii asfaltului, vorbiti cu cei care fac asfalt !
Nu putem neglija totul in favoarea asfaltului, sigur, e prioritatea nr.zero, nu putem face totul o data. Atata timp cat este vreme buna, se va asfalta.
Ieri am fost la dl. ministru Nica ( Ministerul Fondurilor Europene) pentru ca, evaluarile proiectelor europene sa continue intr-un ritm mai accelerat, sa putem atrage mai repede fonduri, sa incepem proiectele tehnice pentru aceste proiecte pe care le avem si unde sunt valori foarte mari si practic, asfaltam 75% din tot ceea ce avem de asfaltat, doar pe aceste proiecte guvernamentale si europene.
Asa ca, numai de dragul de a face o strada…, nu stiti nici cat costa o strada, ea se face in functie de latime, de cate straturi se pun pe ea, etc.
Nu la fel costa str. Sincai cu str Plopilor ! Cand mai veniti cu solutii de dragul presei, v-as ruga sa veniti cu ceva concret !
Sa nu mai facem nimic din acesti bani, sa stam in intuneric si uite mai rezolvam o strada ! Va rog sa propuneti strada, ca sa stim cine sta pe ea ?! Va multumesc. «
Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 16 voturi pentru,
4 impotriva ( Felezeu, Cordis, Rigman, Riter)

Se adopta HOTARAREA nr. 369 / 17.11.2017.

***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 2.1, PROIECT DE HOTARARE privind rectificarea bugetului pe anul 2017.

Dl. Doru Anca:”Am analizat cu atentie acest proiect in comisie, anul trecut, pe vremea asta, cand analizam situatia financiara a unitatii teritorial administrativa… intr-un an de zile situatia s-a imbunatatit.
La aceasta data avem veniturile in echilibru cu cheltuielile. Primarul si dna director economic au manifestat in fiecare luna o munca asidua pentru a nu se depasi cheltuielile, sa fie in echilibru cu veniturile.
Probabil ca, trebuie sa mai facem o rectificare pana la sfarsitul anului, nu putem inchide anul cu venituri mai multe, ca atunci se intreaba ca nu ati facut o echilibrare intre cheltuieli si venituri sau nu s-au cheltuit la diferite capitole.
Pe baza Legii 273, cod de procedura fiscala se pot face rectificari si transferuri de la un capitol in altul.
Dle Rigman, acum 6 luni ati avut o interventie cu bursele. La aceasta data facem o rectificare de la sectiunea de functionare, la sectiunea de dezvoltare, deci luam bani de la functionare pentru sectiunea de dezvoltare. De ce? E vorba de 92.000 lei, de la burse. Fiecare scoala au disponibilizat anumite sume, colegiul Mihai Viteazu a disponibilizat 19.000 lei; liceul Liviu Rebreanu = 20.000 lei.
Nu poti spune ca executivul nu si-a indeplinit din punct de vedere financiar, atributiunile, din aceste sume se platesc automat facturile, s-au luat de la sectiunea de functionare si se platesc la aceleasi capitole la sectiunea de dezvoltare.
Sa atragem atentia directorilor, ca aceste date care se centralizeaza la directia economica sa fie cat de cat in domeniu.
Suma este mare si eu zic ca e bine ca aceste sume sa le folosim la cheltuieli materiale, tot la capitolul Invatamant.
Mi se pare ca aceasta rectificare a tinut cont de toate prevederile L 273 si sumele s-au concretizat si merg la cheltuieli materiale. Ori, sa ne apucam acuma de investit la 15-17 strazi este de neconceput. Sa le terminam care le avem, dar si pentru cele pe care le avem sunt sume suficiente.
In acest context eu propun sa votam acest proiect de hotarare.”

Dl. Ciprian Rigman : » Trebuie sa-i spun dlui Anca, faptul ca am propus reducerea la jumatate a numarului burselor acordate si dublarea cuantumului lor .
Nu-mi dau seama de ce a deschis aceasta discutie ? Cuantumul a ramas acelasi, nu s-a schimbat nimic. «

Dl. Doru Anca »Situatia primita de la scoli nu este clara la aceasta data, se reduce 22.000 lei. Se folosesc tot la aceleasi scoli, dar pentru cheltuieli materiale. »

Dl. Marius Riter « La lista de investitii, la cap 66, la sanatate, am vazut ca Spitalul municipal renunta la niste investitii pe care si le-a propus anul acesta( mese chirurgicale). Consider oportun un amendament pentru acest proiect, as dori sa modificam pe partea de cheltuieli, de la cap 70.02.06, iluminat public sa mutam 180.000 lei la cap 66.02. de sanatate , cheltuieli materiale, pentru a ajuta spitalul sa-si rezolve problema cu investitiile pe acest an.

Dl. Doru Anca : » Investitiile sunt sustinute de Spital, la solicitarile lor am rectificat noi negativ. «

Dl. Adrian Salagean : » Am doua remarci ; pentru dl. Riter, aveti un coleg in comisia 1, mi se pare normal ca, domnul sa va informeze de ceea ce se discuta in comisie.
V-as ruga sa spuneti public ca doriti sa nu se faca iluminat public la strazile care s-au dezvoltat si acolo sunt diferite case si acei oameni nu pot beneficia de iluminat !«

Dl. Cristian Felezeu « Nu am vrut sa vorbesc, dar trebuie sa-i dau replica colegului pentru ca m-a introdus in discutie ! Nu vad de ce m-a introdus in discutie atata timp cat nu a fost prezent la sedinta de comisie si nu stie ce s-a intamplat acolo.
Va rog sa-mi aratati in Procesul verbal al comisiei unde am votat eu pentru proiect ; si pentru acesta si pentru celalalt!
Dle presedinte de comisie Anca sa nu iesiti din cadrul regulamentar ! Am spus in comisie ca ma abtin pana studiez documentele.

Dl. Doru Anca : »Aici iti dau dreptate, deoarece aceste documente trebuie sa ne fie date cu 2 zile inaintea comisie, sa le putem dezbate.«

Dl. primar Cristian Matei : » Se face prea multa gargara, pentru cateva sume, ceea ce va lipseste dvs este informatia, de aceea de multe ori veniti cu chestiuni deplasate.
Aceste alocari bugetare s-au discutat in comisie, nu se discuta intr-o zi, ci pe parcursul unei luni. Dvs aveti dreptul sa propuneti tot felul de amendamente, dar daca nu aveti informati puteti sa faceti niste propuneri eronate, din punct de vedere bugetar.
Dvs cereti tot felul de rapoarte de la Compania de Apa, Salina, Domeniul public, dar v-as ruga in primul rand…, si ma adresez celor care inca nu si-au depus raportul de activitate ; faceti-va prima data dvs raportul si apoi cereti altceva. »

Dl. presedinte de sedinta :Supun la vot amendamentul dlui Riter transferul de la cap 70.02.06, iluminat public sa mutam 180.000 lei la cap 66.02. de sanatate pentru cheltuieli materiale.
In urma votului rezulta : 4 voturi pentru( Felezeu, Cordis, Rigman, Riter)
16 abtineri

Amendamentul nu a intrunit numarul de voturi necesar.

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 16 voturi pentru,
4 impotriva ( Felezeu, Cordis, Rigman, Riter)

Se adopta HOTARAREA nr. 370 / 17.11.2017.

***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 3.1, PROIECT DE HOTARARE privind acordarea unui mandat special reprezentantului Consiliului local al municipiului Turda in Adunarea Generala a actionarilor la Societatea TETAROM SA in vederea exercitarii drepturilor de actionar in cadrul Adunarii Generale Ordinare si Extraordinare a Actionarilor

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru,

Se adopta HOTARAREA nr. 371 / 17.11.2017.

***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 3.2, PROIECT DE HOTARARE privind exprimarea acordului Consiliului local al municipiului Turda in vederea predarii in administrarea Ministerului Transporturilor si in concesiunea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA a podului peste râul Arieş situat pe DN 1, km 444+840.

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru,

Se adopta HOTARAREA nr. 372 / 17.11.2017.

***

Dl. presedinte de sedinta anunta convocarea sedintei ordinare pentru data de 29.11.2017 de la ora 13.

Intrucat toate problemele de pe ordinea de zi au fost dezbatute si nu au mai fost alte probleme, dl. presedinte de sedinta declara sedinta extraordinara de astazi inchisa.
Drept pentru care s-a incheiat prezentul proces-verbal.

***

PRESEDINTE DE SEDINTA,
dl. Emil Moldovan

SECRETARUL municipiului Turda,
Jr. PAULA MIC

Intocmit,
Mariana Marginean

X