PROCES – VERBAL încheiat azi 02.04.2020 în localul de ședințe al Consiliului Local al municipiului Turda cu ocazia ședinței extraordinare online cu convocare de îndată a Consiliului Local al municipiului Turda

PROCES – VERBAL încheiat azi 02.04.2020 în localul de ședințe al Consiliului Local al municipiului Turda cu ocazia ședinței extraordinare online cu convocare de îndată a Consiliului Local al municipiului Turda

In conformitate cu art. 134, alin. 1 si 4 din OUG nr 57 / 2019, privind Codul Administrativ si Regulamentul de Organizare si Functionare al Consiliului Local, d-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean face prezenta si constata ca, din totalul de 21 consilieri in functie ai Consiliului Local, sunt prezenti 20 consilieri, in persoana urmatoarelor doamne si domni: Anca Doru Paul Ioan, Bogdanffy Gabor-Norbert, Cordiş Lucian, Crişan Sorina-Mihaela, Csep Leylla, Felezeu Cristian George, Micu Ovidiu Dorel, Miheşan Ioan Vasile, Moldovan Adrian Petru, Mureşan Valer, Nap Adrian, Năstase Paul, Nemeş Lucian-Bogdan, Pintilie Andrei, Pîrlea Daniela, Ploscar Minerva Aurelia, Roş Nicolae, Sălăgean Aron-Adrian, Sărmăşan Marius-Adrian si Sămărtinean Iuliana Maria.
Dl. consilier Moldovan Emil este absent.

Se intoneaza imnul de stat al Romaniei.
La sedinta Consiliului Local participa dl. primar – Cristian Octavian Matei.
Participa ca invitati: dna Doina Ilea- sef serviciu Financiar buget, dl. Alin Popescu –director societatea T.U.P Turda, dna Ioana Iftime – sef serviciu Administratie Publica Locala, – sefi sau angajati ai serviciilor de specialitate din cadrul Primariei municipiului Turda, reprezentanti ai presei, cetateni.

D-na secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean arata ca sedinta a fost convocata conform DISPOZITIEI Primarului nr. 278 / 01.04.2020 si este legal constituita fiind prezenti 20 de consilieri.
Convocarea consilierilor locali s-a facut telefonic.

Pentru buna desfasurare a sedintei online, d-na secretar general arata ca, in conformitate cu art. 123, alin. 1 din OUG nr 57/2019 privind Codul Administrativ, presedinte de sedinta ales este dl. consilier Lucian Cordis.

Dl. presedinte de sedinta: Stimati colegi, declar deschisa sedinta extraordinara online de azi, 02.04.2020 si inainte de a trece la ordinea de zi va propun sa-i dam cuvantul dlui Primar sa ne spuna cateva cuvinte.
Dl. primar Cristian Matei : « Buna ziua tuturor, as fi dorit sa va fac cateva precizari in functie de legislatia care are o dinamica deosebita in aceste zile si am tinut sa faca ceste precizari, deoarece timpul este scurt si modul de actiune trebuie sa fie foarte rapid in aceasta perioada. La Ordonanta militara nr 4 se punea problema de seara si pana a doua zi sa dam raspuns si sa incepem sa deratizam la nivelul municipiului, plus instalarea de dispensere si de material dezinfectant.
Am demarat dezinfectii la scarile de bloc, deja in 3 zile s-au facut 400 de scari din cele 800. Am planificat pe zile aceste opreatiuni, scarile vor fi dezinfectate saptamanal, timp de 7 saptamani, e vorba de 7 tratamente si se trece cu primul tratament care dureaza cam o saptamana, la toate scarile, apoi al doilea tratament circa o saptamana. In 7 saptamani terminam cele 7 tratamente la toate scarile de bloc.
De sambata vom incepe sa montam dispenserele, deja am facut achizitia acestora, pana maine vor fi aduse la Turda si vom incepe sa le predam asociatiilor de proprietari pe baza de protocol si vor avea grija de acestea.
Ele sunt din inox si au un sistem de prindere cu rama metalica pe peretele blocului si speram sa nu avem probleme din acest punct de vedere, al vandalizarii lor.
Incepand de maine va functiona si la Turda un atomizor care va dezinfecta toate drumurile publice, spatii verzi dintre blocuri si va fi permanent functional pana la sfarsitul acestei pandemii.
Persoanele varstnice beneficiaza de ajutor prin serviciul de asistenta sociala, se livreaza alimente si medicamente la domiciliu iar acestea sunt achitate la livrare de catre cei care solicita aceste servicii.
Se ofera si alte servicii medicale la domiciliu pentru persoanele varstnice care au nevoie de acest lucru.
S-au pus afise cu numere de telefon si s-au contactat asociatiile de proprietari sa identificam persoanele varstnice care ar avea nevoie de ajutor.
Au fost montate dispensere cu dezinfectanti in autobuze, inca din februarie, in institutii publice.
Au fost pregatite spatii de carantina in municipiul Turda, pana in acest moment avem 100 de locuri, am semnat contracte, deoarece aceste spatii nu se pot face cu agentii economici, ci se face un contact de preluare a spatiilor de catre UAT Turda, apoi avem un un contract cu Directia de Sanatate Publica.
In acest moment am semnat un al doilea contract cu hotel Ariesul din Bai, si cu hotel Pelican din Poiana. Am infiintat prin rectificare bugetara un fond de urgenta de 800.000 lei, 600.000 lei fiind alocati Spitalului municipal Turda.
Avem puse la dispozitie de anumite persoane, spatii de izolare, cladiri cu mai multe camere pentru medici, avem 4 medici izolati care isi protejeaza familia astfel, si mai avem 7 locuri in aceste unitati.
Data trecuta am aprobat, daca va fi nevoie sa punem la dispozitie si hotel Potaissa. Orice apare se discuta, s-a intrat intr-o normalitate de comunicare si cu DSP si cu Prefectura, inclusiv semnarea acestor contracte intr-un timp atat de scurt, denota faptul ca lumea se dezmeticeste si lucrurile intra in normal.
Sunt informatii neoficiale cum ca ar exista anumite persoane…, dar oficial pana in acest moment la spitalul Turda nu sunt persoane depistate pozitiv cu acest virus.
Urmarim tot ce se intampla , au inceput donatiile pentru Spital, fiecare cat poate, din ce in ce mai multi au aceasta initiativa, ceea ce va recomand si dvs, daca nu ati facut inca si sa putem ajuta la bunul mers al Spitalului.
As face un apel la populatie sa stea in casa, autoizolarea este cel mai bun mijloc prin care ne putem feri. Fac apel la toate formatiunile politice sa lasam pentru moment campania electorala, avem timp sa o facem, haideti sa ne ocupam de lucruri mai caritabile pentru cei care au imunitatea scazuta, care sunt bolnavi.
Degeaba ne balacarim si venim cu idei electorale, ca nu intereseaza pe nimeni. Unii chiar cauta nod in papura la tot ce se face, este multa ura si comportament infantil care nu sunt deloc necesare in acesta perioada de criza.
Poate ca dupa aceasta criza ne dam seama de multe schimbari in viata noastra. Acesta a fost apelul meu catre populatie si avem mult mai multe lucruri bine de facut decat sa ne tot balacarim politic in acest moment. Sunt oameni care sunt in prima linie si pe care trebuie sa-i respectam. Multumesc.

Intra online dl consilier Moldovan Emil, sunt prezenti 21 de consilieri locali.

Dl. presedinte de sedinta : » Aveti in fata ordinea de zi, am inteles ca toate comisiile s-au reunit online si au discutat aceste proiecte si va intreb daca sunt probleme la ordinea de zi?

Supune la vot ordinea de zi:
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.

Ordinea de zi a sedintei este urmatoarea:

1. Probleme ale Directiei Economice :

1.1. PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea rectificarii bugetului local si a bugetului activitatilor finantate din venituri proprii si subventii de la Bugetul local pe anul 2020.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.

2. Probleme ale Serviciului Administratie Publica Locala:

2.1 PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea prelungirii valabilitatii titlurilor de calatorie pentru toate categoriile de pasageri care beneficiaza de gratuitati si reduceri la transportul in comun, pe perioada starii de urgenta instituita conform Decretului nr. 195 / 2020.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.

2.2. PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al Societăţii Salina Turda SA aferent exercitiului financiar al anului 2020.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.

2.3. Raport privind Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al Societăţii Administrarea Patrimoniului Imobiliar Turda SRL pentru exercitiul financiar al anului 2020, inregistrat la Secretariatul CL nr.220/19.03.2020

2.4. Raport privind aprobarea Programului de reparaţii, investiţii, sarcini şi responsabilităţi pentru anul 2020, anexa nr. 1 la Contractul de delegare al Serviciului Public de administrare a patrimoniului public şi privat al Municipiului Turda, inregistrat la Secretariatul CL nr.221/19.03.2020
***

Dna Iuliana Samartinean : » Buna ziua vreau sa anunt ca ma abtin de la deliberari si vot la punctul 2.2

Dl. Paul Nastase » Buna ziua vreau sa anunt ca ma abtin de la deliberari si vot la punctul 2.2
***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 1.1, PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea rectificarii bugetului local si a bugetului activitatilor finantate din venituri proprii si subventii de la Bugetul local pe anul 2020.

Dl. Anca Doru » Am analizat proiectul in comisia 1 si am dat avizul favorabil. Proiectul ramane neschimbat, azi aprobam transfer intre capitolele bugetului.
Atrag atentia doritorilor de interventii care cred ca putem sa jonglam cu bugetul local asa cum ne convine noua. Nu. Din moment ce a fost aprobat la inceputul anului, asa ramane. Am analizat sumele care se vor directiona pentru procurarea dezinfectantului. Suma de 895.000 lei este necesara pentru un tratament pe o luna ? as vrea sa ne informati acuma .

Dl. primar Cristian Matei : » Am precizat in preambulul sedintei ca aceste tratamente sunt in numar de 7 pe fiecare scara de bloc, odata terminate cele 7 se considera ca aceasta scara este dezinfectata pentru o anumita perioada de timp, dar banii sunt pentru toate cele 7 tratament, pentru dispensere si substanta de dezinfectie.
Noi am calculat perioada mai lunga de 16 iunie, cat era preconizata initial starea de urgenta. Chiar daca se va intrerupe blocurile raman dezinfectate si dispenserele vor ramane acolo. »

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 21 voturi pentru.

Se adopta HOTARAREA nr. 87 / 02.04.2020.
***
Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 2.1, PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea prelungirii valabilitatii titlurilor de calatorie pentru toate categoriile de pasageri care beneficiaza de gratuitati si reduceri la transportul in comun, pe perioada starii de urgenta instituita conform Decretului nr. 195 / 2020.

Dl. Doru Anca : » Comisia a sugerat dlui director Popescu sa reduca numarul de curse. Nu inteleg ce cauta pensionarii din Micro, in centru . Sunt si acolo farmacii, magazine alimentare. «

Dl presedinte de sedinta : » Si eu sunt de acord cu cele spuse de dl Anca, sa nu se circule in acesta perioada.

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 21 voturi pentru.

Se adopta HOTARAREA nr. 88 / 02.04.2020.
***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 2.2, PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al Societăţii Salina Turda SA aferent exercitiului financiar al anului 2020.

Dl. Doru Anca : » Am analizat in comisie bugetul, dna director de la Salina a fost amabila si ne-a raspuns, dar eu raman sceptic pentru ca e redus bugetul doar cu 30%, eu as zice cu 40% si nu mai vad eu 600.000 de vizitatori…in acesta perioada.
Mai sugerez si calibrarea cheltuielilor , daca reduci cu 30%, s-a semnat un contract de munca cu personalul, dar cheltuielile cu consultanta juridica…
Care sunt situatiile in care putem reduce cheltuielile ? Iar raman sceptic la felul in care Consiliul de administratie va realiza acest buget.
Dl. Cristian Felezeu : » Buna ziua, mi se pare un buget foarte optimist si va trebui sa faca niste corelari asupra unor cheltuieli care au crescut fata de anul trecut si daca cifrele nu corespund pe parcursul anului sa nu ezite sa vina si sa faca rectificari, chiar daca sunt negative sa nu fie probleme in functionarea societatii.

Dl. presedinte de sedinta : » Societatea Salina Turda este una dintre cele mai afectate societati de pe raza municipiului Turda de aceasta situatie, sa speram ca se va incadra in buget, sa speram ca au gandit un buget realist.

Dl. Ovidiu Micu : » Buna ziua, nu pot accepta afirmatia dvs ca este cea mai afectata societate. Este afectat tot mediul de afaceri turdean, nu doar Salina, si firma pe care o administrez si ca si mine sunt altii cu firme in impas.

Dl. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.
In urma votului rezulta : 19 voturi pentru.
Dl Nastase si dna Samartinean se abtin de la vot

Se adopta HOTARAREA nr. 89 / 02.04.2020.
***

Se propune spre informare punctul 2.3 Raport privind Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al Societăţii Administrarea Patrimoniului Imobiliar Turda SRL pentru exercitiul financiar al anului 2020, inregistrat la Secretariatul CL nr.220/19.03.2020

Dna Ioana Iftime-sef SAPL : » Buna ziua, documentele depuse de catre API SRL cu nr de inregistrare 220 si nr 221 din 19.03.2020 au fost denumire de noi, rapoarte prin care societatea API inainteaza Consiliului local, in calitate de asociat majoritar, bugetul de venituri si cheltuieli, precum si Programul de reparatii si investitii conform contractului de delegare.
Mentionez ca, solicitarea API a fost de inaintare spre aprobare sau intocmire a proiectului de hotarare pentru aprobarea in CL a acestor doua solicitari, doar ca potrivit art 11, lit a, din actul constitutiv al societatii, societate infiintata in baza Legii 31/1990 si in baza art 194 situatiile financiare se supun aprobarii Adunarii Generale a Asociatiilor.
Intrucat API are un actionariat format din Domeniul public SA si municipiul Turda, care este majoritar prin Consiliul local, consider ca se impune convocarea AGA urmand ca, ulterior sa fie aprobat bugetul si Programul de reparatii.
In sarcina mea revenea intocmirea acestui proiect, la verificarea legalitatii am constatat ca nu se intrunesc conditiile pentru a inainta acest proiect de hotarare.
Este necesar a se inainta aceste documente si Domeniului Public SA si apoi cele doua societati actionare sa decida in ce masura bugetul este intocmit corect si daca poate fi aprobat.
De asemenea, tot in urma cercetarii legale de aprobare a bugetului operatorilor economici, am observat ca bugetul depus de API SRL nu respecta formatul si structura bugetelor aprobate prin Ordinul 3818/2019, in sensul ca bugetul trebuie sa cuprinda atat estimari pentru anul anterior, cat si pentru urmatorii doi ani. La o prima verificare nu avem estimari pe ultimii doi ani si pe urmatorul an, pe anul in curs si pe urmatorul an.
Prin urmare si aici ar trebui vazuta baza legala de catre API.
Avand in vedere acesta, va rog sa dispuneti, recomandarea ar fi de a se convoca AGA de catre Consiliul local, urmand ca dupa votarea bugetului printr-un consilier local care va primi mandat pentru aprobarea bugetului in AGA , se va putea inainta proiect de hotarare de aprobare a acestui buget.
Va rog sa aprobati convocarea AGA care ar trebui sa fie in cel putin 10 zile de azi.

Dl. Doru Anca : » Adresa API e din 19.03.2020, dar sa si solutionam, ne trebuie delegat in AGA si sa fie facut cat mai repede.

Dl. presedinte de sedinta : » da, asa este, in 10 zile sa convocam AGA.

Dna Ioana Iftime-sef SAPL : » Da si sa propuneti un consilier care sa reprezinte Consiliul local in AGA.

Dl. Doru Anca : » Actionarul majoritar sa propuna un majoritar dar trebuie proiect de hotarare si pentru convocator.

Dl. Cristian Felezeu : » Dupa cum stiti, de-a lungul timpului nu am avut o relatie foarte buna cu dl director de la API , dar as vrea sa clarificam cateva lucruri.
Este prima data in 8 ani de zile in care ni se prezinta un raport, de ce se prezinta in fata plenului si nu s-a venit cu el in comisia 1 de buget ?
De ce trebuie sa fie un consilier local in AGA ? La Salina nu este consilier !
Atentie la termenele legale de adoptare a bugetului societatii.
Ne-a spus dna Iftime ca nu s-au intrunit conditiile legale, respectiv convocare de AGA. Sa imi spuna cand a fost ultima convocare AGA la societatea API SRL ? in mod normal se convoaca o data pe an, sau la cererea actionarului majoritar. Cand a avut loc ultima AGA la API in care sa se aprobe bugetul ?
Aceste doua rapoarte nu aveau ce cauta in sedinta, ele trebuia dezbatute in comisii, si acolo trebuia spus punctul de vedere al Aparatului Consiliului local.

Dl presedinte de sedinta : »Stimate coleg, in ceea ce priveste reprezentantul AGA de la Consiliul local este doar o propunere. Urmeaza sa se decida daca va fi sau nu.

Dna Ioana Iftime – sef SAPL : » In aceste doua rapoarte, desi sunt cereri, trebuiau prezentate in comisii de dl Ursuleanu, care nu s-a prezentat. In sarcina serviciului meu cadea intocmirea proiectului si intr-adevar presata fiind de situatia de urgenta nu am avut timp sa ma uit peste aceste solicitari decat in cursul zilei de ieri si atunci am observat ca nu sunt intrunite conditiile si pentru ca trebuia sa vina sa le prezinte dl Ursuleanu in comisii…., n-a venit, atunci le-am supus aprobarii pentru ca era necesar sa ne incadram in termenul de 45 de zile. De aceea le-am supus aprobarii in plen… nu am mai avut situatii de genul asta.

Dl. Cristian Felezeu : » Ce sa aprobam in plen ?! Raportul ?!

Dna Ioana Iftime-sef SAPL : » Se pot prezenta, conform Codului administrativ si rapoarte sau informari ale societatilor.
Ultima AGA nu stiu cand a avut loc, probabil ca nu s-a intrunit o AGA , eu nu stiu. Aseara am observat ca sunt aceste deficiente legale si de aceea nu am putut inainta proiect de hotarare, asa cum era intentia noastra.

Dl. Cristian Felezeu : Atunci sa inteleg ca nici bugetul de anul trecut nu a fost adoptat sau nu era legal pentru ca nu a avut la baza o hotarare AGA ? vreau sa primesc un raspuns scris.

Dna Ioana Iftime-sef SAPL : » Nu stiu, nu ma intrebati pe mine aspectele acestea… dupa noul Cod administrativ, doar consilierii locali pot mandatati de UAT pentru a reprezenta interesele UAT in societati, regii autonome.

Dl. Cristian Felezeu :Bun, si atunci la Salina se imputerniceste reprezentant AGA, dl Robert Cojan pe care nu l-am vazut de vreo cativa ani, sa ne reprezinte pe noi acolo, e alta situatie ?

Dl. Doru Anca : »Ala era ales pe Legea 215, codul administrativ il modifica. Au mandat care se termina odata cu mandatul nostru, dvs stiti.

***

Se propune spre informare punctul 2.4. Raport privind aprobarea Programului de reparaţii, investiţii, sarcini şi responsabilităţi pentru anul 2020, anexa nr. 1 la Contractul de delegare al Serviciului Public de administrare a patrimoniului public şi privat al Municipiului Turda, inregistrat la Secretariatul CL nr.221/19.03.2020

Dl. presedinte de sedinta : » La fel este si acest punct, l-a prezentat .

Intrucat toate problemele de pe ordinea de zi au fost dezbatute si nu au mai fost alte probleme, dl. presedinte de sedinta declara sedinta extraordinara cu convocare de indata, inchisa.
Drept pentru care s-a incheiat prezentul proces-verbal.

***

PRESEDINTE DE SEDINTA, 
dl. Lucian Cordis 

Secretar general
al municipiului Turda,
Jr. Elena Mihaela Mărginean

Intocmit,
Insp spec Mariana Marginean

X