Consiliul Local al municipiului Turda, întrunit în sedinţa ordinară din data de 28.02.2013;
Luând în dezbatere proiectul de hotărâre cu privire la modificarea HCL nr. 91/2012 referitoare la aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, elaborat din iniţiativa dlui. consilier local Roş Nicolae, a dlui. consilier local Matei Cristian şi a dlui. consilier local Molnar Emil;
Ţinând cont de prevederile Legii nr. 673/2002 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de Organizare şi Funcţionare al Consiliilor Locale;
Având în vedere modificările survenite în componenţa consiliului local ca urmare a rezultatelor alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor desfăşurate în 9 decembrie 2012, precum şi necesitatea asigurării unui climat de ordine, disciplină şi bună funcţionare a activităţii Consiliului Local al municipiului Turda;
În temeiul prevederilor art. 36, alin. 2, lit. a, alin. 3, lit. a din Legea nr. 215/2001 privind Administraţia Publică Locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
H O T Ă R Ă Ş T E:
Art. 1. Se modifică art. 5 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, conform prevederilor HCL nr. 5/31.01.2012, după cum urmează:
„Art. 5. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor săi un preşedinte şi un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevăzute la art. 4 alin. (3), configuraţia Comisiei de validare, în urma alegerii este următoarea:
- Matei Cristian Octavian – preşedinte
- Nemes Lucian Bogdan – secretar
- Bugnar Vasile Florin – membru
Comisia ramane in functie pe toata durata mandatului.”
Art. 2. Se modifică art. 15 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, după cum urmează:
„Art.15.(1) Consiliul Local stabileşte şi organizează comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se pot organiza Comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membrii, care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul Local, în funcţie de specificul activităţii din fiecare unitate administrativ-teritorială şi ponderea formaţiunilor politice în Consiliul Local. Prin HCL nr. 92/2012 s-a hotărât constituirea şi nominalizarea pe domenii de activitate a Comisiilor de specialitate ale Consiliului Local iar prin HCL nr. 48/2013 s-a hotărât modificarea art. 1 al HCL nr. 92/11.07.2012 referitoare la constituirea şi nominalizarea pe domenii de activitate a Comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al municipiului Turda.
(3) Componenţa, denumirea şi domeniile de activitate ale comisiilor sunt:
COMISIA NR.1 – „buget – finanţe, prognoze economice, investiţii” în următoarea componenţă:
- Matei Cristian Octavian – preşedinte
- Felezeu Cristian George – secretar
- Nemeş Lucian Bogdan- membru
- Bichiş Sorin Viorel- membru
- Tothăzan Pavel Eugen – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 3, lit. b, lit. c; art. 4, lit. a, lit. b, lit. c, lit. d, lit. e; art. 5, lit. a, lit. b; alin. 8, alin. 19, lit. d.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 2 – „administraţia publică locală, servicii publice, regii, pieţe, comerţ, agricultură, asocieri, relaţii cu publicul, juridic, ordine publică şi aparare” în următoarea componenţă:
- Crişan Rozalia – preşedinte
- Matei Cristian Octavian- secretar
- Roş Nicolae – membru
- Florea Daniela – membru
- Iurean Victoria – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 2, lit. a, lit. d, lit. e, alin. 3, lit. a, lit. b, lit. c, alin. 4, lit. c, alin. 6, lit. a, pct. 7, alin. 19, lit. a, alin. 7, lit. a, lit. b, lit. c, alin. 8, alin. 9, alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 3 – „urbanism şi amenajarea teritoriului, administrarea domeniului public şi privat, protecţia mediului, investiţii” în următorea componenţă:
- Micu Ovidiu Dorel – preşedinte
- Molnar Emil – secretar
- Varo Grigore Lucian – membru
- Bichiş Sorin – membru
- Bugnar Florin Vasile – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 2, lit.b, lit. c; alin. 4, lit. d, lit. e; alin. 5 lit. a, lit.b, lit. c, lit. d; alin. 6, lit. a – pct. 9, pct. 10, pct. 11, pct. 13, pct. 14, pct. 18, pct. 19; lit. d.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 4 – „Munca şi protecţia socială, protecţia copilului, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, culte, minorităţi” în următoarea componenţă:
- Molnar Emil – preşedinte
- Felezeu Cristian George – secretar
- Costişor Nicolae Vasile – membru
- Csep Leylla – membru
- Băginean Elena – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art.14, alin. 6, lit. a – pct. 2, pct. 8, pct. 12, pct. 15, pct. 16, pct. 17, pct. 19; lit. a, lit. d, lit. e; alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 5 – „Învăţământ, cultură, sănătate, tineret, sport şi turism” în următoarea componenţă:
- Corpodean Dorel – preşedinte
- Dobra Mariana – secretar
- Panait Radu Nicolae – membru
- Adamosy Margareta Clara – membru
- Căţănaş Paul Aurel– membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la alin. 6, pct. 1, pct. 3, pct. 4, pct. 5, pct. 6, pct. 19; lit. d, alin. 9 şi alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).”
Art. 3. Se modifică art. 28 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, după cum urmează:
„Art. 28. Comisiile de specialitate vor organiza cel puţin 2 şedinţe de comisie într-o lună.”
Art. 4. Se modifică art. 35, alin. 1 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, după cum urmează:
„Art. 35. (1) La convocarea Primarului, sau a unei treimi din consilierii în funcţie, Consiliul Local se întruneşte în şedinţă ordinară în ultima joi a fiecărei luni cu începere de la ora 13,00.”
Art. 5. Se modifică art. 36, alin. 2 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda, după cum urmează:
„(2) În exercitarea mandatului consilierii sunt în serviciul colectivităţii locale şi au obligaţia de aparticipa în mod nemijlocit la îndrumarea, coordonarea şi controlul activităţii instituţiilor, societăţilor, regiilor şi serviciilor publice constituite şi subordonate Consiliului Local. Consilierii sunt obligaţi să organizeze trimestrial întâlniri cu cetăţenii şi să acorde lunar audienţe mediatizate corespunzător. Pentru participarea la şedinţele Consiliului Local şi ale Comisiilor de specialitate, consilierii primesc o indemnizaţie de şedinţă lunară, conform legii.
Şedinţele extraordinare ocazionate de diverse împrejurări având caracter aleator nu pot fi planificate.
Numarul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizaţia este de 1 şedinţă de consiliu şi 2 şedinţe de comisie de specialitate lunar.”
Art. 6. Ca urmare a acestor modificări, Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului Local al municipiului Turda se va completa şi se va actualiza.
Art. 7. Comunicarea şi ducerea la îndeplinire a prezentei se încredinţează Primarului municipiului Turda, Secretarului municipiului Turda, Serviciului de Relaţii Comunitare şi Resurse Umane precum şi celorlalte direcţii şi servicii din cadrul Primăriei municipiului Turda.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,
Matei Cristian
CONTRASEMNEAZĂ
SECRETARUL municipiului TURDA,
Jr. Paula POPA
VOTURI:
pentru 20
împotrivă –
abţineri –
Numărul total al consilierilor este 21
Numarul de consilieri prezenti este 20.
CONSILIUL LOCAL AL MUNCIPIULUI TURDA
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCŢIONARE
AL CONSILIULUI LOCAL – TURDA
2012-2016
ACTUALIZAT PRIN HCL NR. 48/2013 ŞI HCL NR. 101/2013CAP.I
Constituirea Consiliului Local
Art. 1. (1) Potrivit Legii, în termen de 20 zile de la data desfăşurării alegerilor va avea loc şedinţa de constituire a Consiliului Local. Convocarea consilierilor declaraţi aleşi, la şedinţa de constituire a Consiliului se face de către Prefect prin Ordin.
(2) Şedinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleşi. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, peste 3 zile se va organiza o nouă şedinţă. În acest scop Prefectul va emite un nou Ordin de convocare. Dacă nici de această dată nu se prezintă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleşi de către Biroul electoral de circumscripţie, Prefectul va face o nouă convocare peste alte 3 zile, emiţând în acest scop un nou Ordin.
(3) Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleşi, Prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea la şedinţă a consilierilor absenţi. Dacă absenţele nu au la bază motive temeinice, determinate de boală, care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat, deplasarea în străinătate în interes de serviciu, evenimente de forţă majoră, cum ar fi: inundaţii sau alte catastrofe care au impiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situaţii similare, Prefectul va emite un Ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declaraţi aleşi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesaţi în instanţa de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea este definitivă şi irevocabilă.
(4) Înainte de emiterea Ordinului prevăzut la alin. (3) Prefectul va verifica dacă listele de candidaţi depuse de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale ai căror consilieri declaraţi aleşi au lipsit nemotivat mai sunt supleanţi. În caz afirmativ, prin acelaşi Ordin se va dispune organizarea unei şedinţe de constituire la care vor fi convocaţi supleanţii.
(5) Dacă pe listele de candidaţi nu mai sunt supleanţi sau aceştia refuză la rândul lor să se prezinte la şedinţă, Prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante potrivit alin. (3). Alegerile se vor organiza în condiţiile Legii nr.67/2004, privind alegerile locale, în cel mult 30 zile de la data emiterii Ordinului şi la acestea vor putea participa toate partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale care au depus iniţial liste de candidaţi, precum şi candidaţii independenţi care nu au fost declaraţi aleşi la alegerile anterioare.
Art. 2. La şedinţa de constituire legal intrunită poate participa şi Primarul care a fost declarat ales, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
Art. 3. (1) Şedinţa de constituire este deschisă de Prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri, precum şi pe cei 2 asistenti ai acestuia să preia conducerea lucrărilor şedinţei. Asistenţi ai preşedintelui de varstă vor fi desemnaţi cei mai tineri consilieri.
(2) După preluarea conducerii şedinţei se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de consilieri, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali, iar Secretarul unităţii administrativ-teritoriale prezintă preşedintelui de vârstă şi asistenţilor acestuia dosarele consilierilor declaraţi aleşi şi pe cele ale supleanţilor lor, aşa cum acestea au fost primite de la Biroul electoral de circumscripţie. Dosarele vor fi însoţite de opţiunile scrise ale consilierilor aleşi care ocupă funcţii incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.
(3) Dacă primarul declarat ales a candidat şi pentru funcţia de consilier şi a obţinut mandatul, dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisă pentru una dintre cele două funcţii.
(4)Prevederile alin. (3) se aplică numai în condiţiile în care procedura de validare a mandatului Primarului este finalizată.
Art. 4. (1) La reluarea lucrărilor consilierii declaraţi aleşi vor alege prin vot deschis, exprimat prin ridicarea de mâini, o Comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri locali. Numărul membrilor se stabileşte prin vot deschis, la propunerea preşedintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durata a mandatului.
(2) Desemnarea candidaţilor pentru Comisia de validare se face de către grupurile de consilieri constituite potrivit art. 3 alin (2). Numărul de locuri cuvenite fiecărui grup se determină în funcţie de numărul de mandate obţinute de grupul în cauză.
(3) Alegerea membrilor Comisiei de validare se face individual, prin votul deschis a majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţa de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în Hotărârea nr.1.
Art. 5. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor săi un preşedinte şi un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevăzute la art. 4 alin. (3), configuraţia Comisiei de validare, în urma alegerii este următoarea:
- Matei Cristian Octavian – preşedinte
- Nemes Lucian Bogdan – secretar
- Bugnar Vasile Florin – membru
- Tothazan Pavel Eugen – membru
- Panait Radu Nicolae- membru
Comisia ramane in functie pe toata durata mandatului.
Art. 6. (1) După alegerea Comisiei de validare preşedintele dispune o nouă pauză în timpul căreia va fi examinată de către comisie legalitatea alegerii fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de preşedintele de vârstă şi se elaborează propunerile de validare sau invalidare a mandatelor. În acest scop se încheie un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa nr.1 a OG. Nr. 35/2002 privind aprobarea Regulamentului –cadru de organizare si functionare a consiliilor locale.
(2) Dacă Primarul, al cărui mandat a fost validat, a fost ales şi consilier dar optează pentru funcţia de Primar sau dacă consilierii care deţin funcţii incompatibile opteză în scris pentru renunţarea la funcţia de consilier, va fi examinat în vederea validării dosarul supleantului, respectiv supleanţilor de pe această listă, în ordinea în care cei în cauză au fost înscrişi pe lista de candidaţi.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de Comisia de validare numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condiţiile de eligibilitate stabilite expres prin lege sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către Biroul electoral potrivit prevederilor Legii nr.67/2004, privind alegerile locale. Invalidarea mandatului se va propune şi în cazurile prevăzute la alin. (2).
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la şedinţa de constituire pot fi validaţi sau invalidaţi în lipsă.
(5) În cazul în care până la data validării un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului, mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant de pe listă.
Art. 7.(1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordinea alfabetică, prin votul deschis al majorităţii consilierilor, prezenţi la şedinţă. Persoana a cărui mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se consemnează în Hotărârea nr.2 care se comunică de îndată consilierilor care au absentat.
Art. 8. (1) După validarea mandatelor a cel puţin două treimi din numărul de consilieri stabilite potrivit legii se va proceda la depunerea următorului jurământ de către fiecare consilier în parte: „ Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac cu bună-credinţă tot ceea ce stă în puterea şi priceperea mea pentru binele locuitorilor oraşului. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”
(2) Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul municipiului va da citire jurământului, după care consilierii validaţi se vor prezenta, în ordine alfabetică, în faţa unei mese special amenajate, pe care se află un exemplar din Constituţie şi Biblia. Consilierul va pune mâna stângă pe Constituţie şi dacă este cazul pe Biblie va pronunţa cuvântul „JUR” după care va semna jurământul de credinţă, care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Jurământul se semnează în două exemplare. Un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează consilierului.
(4) Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
(5) Consilierii care refuză să depună jurământul sunt consideraţi demisionaţi de drept, fapt care se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. În acest caz se va supune validării mandatul primul supleant de pe lista partidului politic, alianţei politice sau alianţei electorale respective, dacă până la validarea mandatului partidele politice şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la partid a consilierului în cauză.
(6) După depunerea jurământului de către cel puţin două treimi din numărul membrilor Consiliului Local, preşedintele de vârstă declară Consiliul Local legal constituit. Declararea Consiliului ca legal constituit se constată prin Hotărârea nr. 3.
CAP.II.
ORGANIZAREA CONSILIULUI LOCAL
Secţiunea 1
Preşedintele de şedinţă
Art. 9. (1) După declararea Consiliului Local ca legal constituit se procedează la alegerea preşedintelui de şedinţă. Alegerea se face prin votul deschis al majorităţii consilierilor în funcţie. Durata mandatului preşedintelui de şedinţă nu poate fi mai mare de 3 luni.
(2) După alegerea preşedintelui de şedinţă acesta preia conducerea lucrărilor Consiliului.
(3) Rezultatul alegerii preşedintelui de şedinţă se consemnează în Hotărârea nr. 4.
(4) Hotărârile nr. 1-4 se semnează de către preşedintele de vârstă şi de cei doi asistenţi ai acestuia şi se contrasemnează de Secretar. Aceste hotărâri au caracter constatator. Ele nu produc efecte juridice, neputând forma obiectul unor acţiuni în justiţie.
(5) După preluarea conducerii lucrărilor Consiliului Local de preşedintele de şedinţă şi citirea hotărârii de validare a mandatului Primarului de reprezentantul Judecătoriei, se trece la depunerea jurământului de către Primar.
Art. 10. (1)Preşedintele de şedinţă exercită următoarele atribuţii principale:
- Conduce şedinţele Consiliului Local;
- Supune votului consilierilor proiectele de hotărâri, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării cu ajutorul Secretarului Municipiului, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor contra şi abţinerilor;
- Semnează hotărârile adoptate de Consiliul Local, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora, precum şi procesul-verbal;
- Asigură menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor;
- Supune votului consilierilor orice problema care intră în competenţa de soluţionare a Consilliului;
- Aplică, dacă este cazul, sancţiunile prevăzute de statutul aleşilor locali sau propune Consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni, prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Local .
(2) Preşedintele de şedinţă îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul Regulament sau însărcinări date de Consiliul Local.
SECŢIUNEA A 2-A
Alegerea Viceprimarului
Art. 11.(1) Consiliul Local alege din rândul membrilor săi Viceprimarul. Alegerea se face prin vot secret.
(2) Propunerea de candidaţi pentru alegerea Viceprimarului se face de către oricare dintre consilieri sau de către grupurile de consilieri.
(3) După înregistrarea candidaturilor se ia o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(4) Exercitarea votului se face într-o cabină special amenajată, după cum urmează: fiecare consilier primeşte un singur buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidaţilor. Intrând în cabină, pe buletinul de vot se scrie „DA” în dreptul numelui celui pe care doreşte să-l voteze.
(5) Este declarat Viceprimar candidatul care a obţinut votul majorităţii consilierilor în funcţie.
(6) În situaţia în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la alin. (5), se organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeaşi şedinţă, la care vor participa candidaţii situaţi pe primele două locuri. La al doilea tur de scrutin este declarat ales Viceprimar consilierul care a obţinut cel mai mare număr de voturi.
Art. 12. În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin la care vor participa numai candidaţii care se află în această situaţie. Va fi declarat ales candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
Art. 13. Alegerea Viceprimarului va fi consemnată în Hotărârea nr.5 a Consiliului Local. Viceprimarul îşi păstrează statutul de consilier local fără a i se plăti indemnizaţia.
Durata mandatului Viceprimarului este egală cu durata mandatului Consilului Local. În cazul în care mandatul Consilului Local încetează înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept şi mandatul Viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
Viceprimarul poate fii destituit în condiţiile legii.
SECŢIUNEA A 2-A
Atribuţiile Consiliului Local
Art. 14 (1) Consiliul local are iniţiativă şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege în competenţa altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale.
(2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii:
a) atribuţii privind organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes local;
b) atribuţii privind dezvoltarea economico-socială şi de mediu a comunei, oraşului sau municipiului;
c) atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei, oraşului sau municipiului;
d) atribuţii privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni;
e) atribuţii privind cooperarea interinstituţională pe plan intern şi extern.
(3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(2) lit.a),consiliul local:
a) aprobă statutul comunei, oraşului sau municipiului, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local;
b) aprobă, în condiţiile legii, la propunerea primarului, înfinţarea, organizarea şi statul de funcţii ale aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local. Aprobă reorganizarea şi statul de funcţii ale regiilor autonome si societatilor comerciale de interes local;
c) exercită, în numele unităţii administrativ-teritoriale, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţi comerciale sau regii autonome, în condiţiile legii.
(4) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit.b), consiliul local:
a) aprobă, la propunerea primarului, bugetul local, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) aprobă, la propunerea primarului, contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor, precum şi contractarea de datorie publică locală prin emisiuni de titluri de valoare, în numele unităţii administrativ-teritoriale, în condiţiile legii;
c) stabileşte şi aprobă impozitele şi taxele locale, în condiţiile legii;
d) aprobă, la propunerea primarului, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii de interes local, în condiţiile legii;
e) aprobă strategiile privind dezvoltarea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ-teritoriale;
f) asigură realizarea lucrărilor şi ia măsurile necesare implementării şi conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor pentru serviciile furnizate cetăţenilor.
g) aproba constituirea de comisii de analiza a activitatii economico-financiare a societatilor comerciale sau a regiilor aflate in subordinea consiliului local, a activitatii de protectie sociala, invatamant, ordine publica, turism, sport, etc., din consilieri locali alesi. Aceste comisii pot fi completate cu experti (profesori universitari, experti contabili, experti bancari, experti tehnici, experti imobiliari, etc.) din alte domenii de specialitate, in scopul realizarii de expertize pe diverse domenii, solicitate de consiliul local. Expertii vor fi platiti din bugetul local.
(5) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(2) lit.c), consiliul local:
a) hotărăşte darea în administrare, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate publică a comunei, oraşului sau municipiului, după caz, precum şi serviciilor publice de interes local, în condiţiile legii;
b) hotărăşte vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate privată a comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în condiţiile legii;
c) avizează sau aprobă, în condiţiile legii, documentaţiile de amenajare a teritorilui şi urbanism ale localităţiilor;
d) atribuie sau schimbă, în condiţiile legii, denumiri de străzi, de pieţe şi de obiective de interes public local.
(6) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(2) lit.d), consiliul local:
a) asigură, potrivit competenţelor sale şi în condiţiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind:
1. educaţia;
2. serviciile sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială;
3. sănătatea;
4. cultura;
5. tineretul;
6. sportul;
7. ordinea publică;
8. situaţiile de urgenţă;
9. protecţia şi refacerea mediului;
10.conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice şi rezervaţiilor naturale;
11.dezvoltarea urbană;
12.evidenţa persoanelor;
13.podurile şi drumurile publice;
14.serviciile comunitare de utilitate publică: alimentare cu apă, gaz natural, canalizare, salubrizare, energie termică, iluminat public şi transportul public local, după caz;
15.serviciile de urgenţă de tip salvamont, salvamar şi de prim ajutor;
16.activităţile de administraţie social-comunitară;
17.locuinţele sociale şi celelalte unităţi locative aflate în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale sau în administrarea sa;
18.punerea în valoare, în interesul comunităţii locale, a resurselor naturale de pe raza unităţii administrativ-teritoriale;
19.alte servicii publice stabilite prin lege;
b) hotărăşte acordarea unor sporuri şi altor facilităţi, potrivit legii, personalului sanitar şi didactic;
c) sprijină, în condiţiile legii, activitatea cultelor religioase;
d) poate solicita informări şi rapoarte de la primar, viceprimar şi de la şefii organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local;
e) aprobă construirea locuinţelor sociale, criteriile pentru repartizarea locuinţelor sociale şi a utilităţilor locative aflate în proprietatea sau administrarea sa ;
(7) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(2) lit.e), consiliul local:
a) hotărăşte, în condiţiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoanele juridice române sau străine, în vederea finanţării şi realizarii în comun a unor acţiuni, lucrări,servicii sau proiecte de interes public local;
b) hotărăşte, în condiţiile legii, înfrăţirea comunei, oraşului sau municipiului cu unităţi administrativ-teritoriale din alte ţări;
c) hotărăşte, în condiţiile legii, cooperarea sau asocierea cu alte unităţi administrativ-teritoriale din ţară sau din străinătate, precum şi aderarea la asociaţii naţionale şi internaţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale, în vederea promovării unor interese comune.
(8) Consiliul local poate conferi persoanelor fizice române sau străine cu merite deosebite titlul de cetăţean de onoare al comunei, oraşului sau municipiului, în baza unui regulament propriu. Prin acest regulament se stabilesc şi condiţiile retragerii titlului conferit conform HCL nr. 149/2007.
(9) Consiliul local îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege.
(10) Persoanele împuternicite să reprezinte interesele unităţii administrativ-teritoriale în societăţi comerciale, regii autonome de interes local, asociaţii de dezvoltare intercomunitară şi alte organisme de cooperare sau parteneriat sunt desemnate prin hotărâre a consiliului local, în condiţiile legii, respectându-se pentru fiecare caz în parte configuraţia politică de la ultimele alegeri locale. Aceste persoane vor putea vota in AGA doar in baza unui mandat acordat expres pentru fiecare situatie in parte (conf. art. 125 al Legii nr. 31/1990, republicata).
(11) Persoanele imputernicite conform pct. (10), vor prezenta fiecarui lider de grup, in maxim 10 zile de la aprobarea prezentului regulament, o lista cu hotararile AGA votate in perioada executarii mandatului lor, precum si mandatele aferente.
COMISIILE DE SPECIALITATE
Art. 15. (1) Consiliul Local stabileşte şi organizează comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se pot organiza Comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membrii, care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul Local, în funcţie de specificul activităţii din fiecare unitate administrativ-teritorială şi ponderea formaţiunilor politice în Consiliul Local. Prin HCL nr. 92/2012 s-a hotărât constituirea şi nominalizarea pe domenii de activitate a Comisiilor de specialitate ale Consiliului Local iar prin HCL nr. 48/2013 s-a hotărât modificarea art. 1 al HCL nr. 92/11.07.2012 referitoare la constituirea şi nominalizarea pe domenii de activitate a Comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al municipiului Turda.
(3) Componenţa, denumirea şi domeniile de activitate ale comisiilor sunt:
COMISIA NR.1 – „buget – finanţe, prognoze economice, investiţii” în următoarea componenţă:
- Matei Cristian Octavian – preşedinte
- Felezeu Cristian George – secretar
- Nemeş Lucian Bogdan- membru
- Bichiş Sorin Viorel- membru
- Tothăzan Pavel Eugen – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 3, lit. b, lit. c; art. 4, lit. a, lit. b, lit. c, lit. d, lit. e; art. 5, lit. a, lit. b; alin. 8, alin. 19, lit. d.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 2 – „administraţia publică locală, servicii publice, regii, pieţe, comerţ, agricultură, asocieri, relaţii cu publicul, juridic, ordine publică şi aparare” în următoarea componenţă:
- Crişan Rozalia – preşedinte
- Matei Cristian Octavian- secretar
- Roş Nicolae – membru
- Florea Daniela – membru
- Iurean Victoria – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 2, lit. a, lit. d, lit. e, alin. 3, lit. a, lit. b, lit. c, alin. 4, lit. c, alin. 6, lit. a, pct. 7, alin. 19, lit. a, alin. 7, lit. a, lit. b, lit. c, alin. 8, alin. 9, alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 3 – „urbanism şi amenajarea teritoriului, administrarea domeniului public şi privat, protecţia mediului, investiţii” în următorea componenţă:
- Micu Ovidiu Dorel – preşedinte
- Molnar Emil – secretar
- Varo Grigore Lucian – membru
- Bichiş Sorin – membru
- Bugnar Florin Vasile – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art. 14, alin. 2, lit.b, lit. c; alin. 4, lit. d, lit. e; alin. 5 lit. a, lit.b, lit. c, lit. d; alin. 6, lit. a – pct. 9, pct. 10, pct. 11, pct. 13, pct. 14, pct. 18, pct. 19; lit. d.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 4 – „Munca şi protecţia socială, protecţia copilului, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, culte, minorităţi” în următoarea componenţă:
- Molnar Emil – preşedinte
- Felezeu Cristian George – secretar
- Costişor Nicolae Vasile – membru
- Csep Leylla – membru
- Băginean Elena – membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la art.14, alin. 6, lit. a – pct. 2, pct. 8, pct. 12, pct. 15, pct. 16, pct. 17, pct. 19; lit. a, lit. d, lit. e; alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).
COMISIA NR. 5 – „Învăţământ, cultură, sănătate, tineret, sport şi turism” în următoarea componenţă:
- Corpodean Dorel – preşedinte
- Dobra Mariana – secretar
- Panait Radu Nicolae – membru
- Adamosy Margareta Clara – membru
- Căţănaş Paul Aurel– membru
Are ca atribuţii obiectivele cuprinse la alin. 6, pct. 1, pct. 3, pct. 4, pct. 5, pct. 6, pct. 19; lit. d, alin. 9 şi alin. 10.
(Atribuţiile la literele subliniate au un conţinut mai larg şi pot fi urmărite de două sau mai mai multe comisii concomitent, fiecare pe profilul ei).”
Art. 16.(1) Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor şi iau hotărâri cu votul majorităţii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialiştii din cadrul aparatului propriu al Consiliului Local sau din afara acestuia, în special de la unităţile aflate în subordinea consilului. Au dreptul să participe la şedinţele comisiei şi consilierii care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3) Comisia poate hotărâ ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi, să se desfăşoare cu uşile închise.
Art. 17.(1) Numărul locurilor care revine fiecărui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare Comisie de specialitate se stabileşte de către Consiliul Local, în funcţie de ponderea acestora în cadrul Consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de regulă de fiecare grup de consilieri sau Consiliu, iar a consilierilor independenţi, de către Consiliu, avându-se în vedere, în limita posibilităţilor opţiunea acestora, pregătirea lor profesională şi domeniul în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) în funcţie de numărul membrilor Consiliului, un consilier poate face parte din1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază. Indemnizaţia de şedinţă se va achita numai pentru activitatea desfăşurată în comisia de bază.
(4) nominalizarea membrilor în comisii se face prin prezentul Regulament odată cu adoptarea lui de către Consiliul Local.
Art. 18. Fiecare Comisie de specialitate îşi alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun, câte un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar.
Art. 19. (1) Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii principale:
- Analizează proiectele de hotărâri ale Consilului Local
- Se pronunţă asupra altor probleme trimise de Consiliul Local spre avizare;
- Întocmesc avize aupra proiectelor de hotărâri şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintă Consiliului Local;
- Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Consiliului sau însărcinări date prin hotărâri ale Consiliului Local, dacă acestea au legătura cu activitatea lor.
Art. 20. (1) Preşedintele Comisiei de specialitate are următoarele atribuţii principale:
- Asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu Consiliul Local şi cu celelalte comisii;
- Convoacă şedinţele comisiei;
- Conduce şedinţele comisiei;
- Propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
- Participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
- Susţine în şedinţele de consiliu avizele formulate de comisie;
- Anunţă rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.
- Asigură menţinerea ordinii şi respectarea normelor de desfăşurare a şedinţelor;
(2) Preşedintele comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii referitore la activitatea comisiei, prevăzute de lege, de Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a consiliului sau stabilite de Consiliul Local.
Art. 21. Secretarul comisiei îndeplineşte următorele atrfibuţii principale:
- ţine evidenţa participării la şedinţe a membrilor comisiei;
- asigură redactarea avizelor şi proceselor verbale, etc.
- numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotarari si asupra rezultatului votarii;
Art. 22. (1) Convocarea şedinţelor comisiei se face de către preşedintele acesteia.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisie la propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi, a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absenţă la şedinţa comisiei consilierului în cauză nu i se acordă indemnizaţia de şedinţă. Dacă absenţele continuă, fără a fi motivate, preşedintele comisiei propune Consiliului aplicarea altor sancţiuni statutare, inclusiv înlocuirea lui din comisie.
ART.23. Şedinţele Comisiilor de Specialitate se desfăşoară, de regulă, înaintea şedinţelor Consiliului, atunci când ordinea de zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul.
Art. 24. (1) Pentru dezbaterea proictelor de hotărâri sau celorlalte probleme repartizate comisiei, preşedintele acesteia prezintă sau va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei Consilliului Local o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de iniţiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor şi a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenţi.
(3) Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât amendamentele şi propunerile acceptate, cât şi cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin (2) şi (3) se prezintă Secretarului municipiului, care se va îngrijii de multiplicarea şi difuzarea acestuia către consilieri, o dată cu ordinea de zi.
Art. 25. Votul în comisii este, de regulă, deschis. În anumite situaţii comisia poate hotărâ ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a acestuia, când este vorba de persoane.
Art. 26. (1) Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces verbal. După încheierea şedinţei procesul-verbal va fi semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.
(2) Preşedintele poate încuviinţa ca procesele verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţele ale căror lucrări s-au desfăşurat cu uşile închise.
Art. 27. Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa Consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de şedinţă poate hotărâ retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art. 28. Comisiile de specialitate vor organiza cel puţin 2 şedinţe de comisie într-o lună.
Art. 29. (1) Consiliul Local poate hotărâ organizarea unor comisii speciale de analiză şi verificare la propunerea consilierilor sau a primarului.
(2) Componenţa nominală a comisiilor prevăzute la alin.(1), obiectivele şi tematica activităţii acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabileşte prin hotărâre a Consiliului Local. La componenţă se va avea în vedere ponderea formaţiunilor politice în Consiliul Local.
(3) Comisia de analiză şi verificare va prezenta Consiliului Local, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor şi verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propunerile concrete de îmbunătăţire a activităţii în domeniul supus analizei sau verificării.
Art. 30. Operaţiunile desfăşurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numărul şi denumirea acestora, numărul membrilor fiecărei comisii şi modul de stabilire a locurilor ce le revin fiecărui grup de consilieri sau consilieri independenţi, precum şi componenţa nominală a acestora se stabilesc prin Hotărârea nr. 6 a Consiliului Local, ţinându-se cont de ponderea formaţiunilor politice în Consiliul Local.
SECŢIUNEA A 4-A
Alte dispoziţii
Art. 31.(1) După preluarea conducerii lucrărilor Consiliului de către preşedintele de şedinţă se trece la ceremonia de depunere a jurământului de către primar, dacă procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizată. În acest scop judecătorul sau altă persoană desemnată de preşedintele Judecătoriei care a validat mandatul prezintă în faţa Consiliului hotărârea de validare.
(2) După prezentarea hotărârii de validare Primarul va depune jurământul prevăzut la alin (1) al art.8. folosindu-se procedura stabilită în acelaşi text.
Art. 32.(1) După depunerea jurământului Primarul intră în exerciţiu de drept al mandatului.
(2) Primarul va ocupa în sala de şedinţe, un loc distinct.
(3) Dacă la lucrările Consiliului participă şi Prefectul sau reprezentantul său,precum şi reprezentanţi ai consiliului Judeţean, ai Guvernului sau Parlamentului aceştia vor ocupa, de asemenea, un loc distinct.
Art. 33. Primarul participă la şedinţele Consiliului şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al Primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în procesul verbal de şedinţă.
Art. 34.(1) Secretarul unităţii administrativ-teritoriale îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii:
a) avizează, pentru legalitate, dispoziţiile primarului şi hotărârile consiliului local,
b) participă la şedinţele consiliului local;
c) asigură gestionarea procedurilor administrative privind relaţia dintre consiliul local şi primar;
d) organizează arhiva şi evidenţa statistică a hotărârilor consiliului local şi a dispoziţiilor primarului;
e) asigură transparenţa şi comunicarea către autorităţile, instituţiile publice şi persoanele interesate a actelor prevăzute la lit. a), în condiţiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
f) asigură procedurile de convocare a consiliului local şi efectuarea lucrărilor de secretariat, comunică ordinea de zi, întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor consiliului local, respectiv ale consiliului judeţean, şi redactează hotărârile consiliului local, respectiv ale consiliului judeţean;
g) pregăteşte lucrările supuse dezbaterii consiliului local şi comisiilor de specialitate ale acestuia;
h) alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date de consiliul local sau de primar, dupa caz.
CAP. III
Funcţionarea Consiliului Local
SECŢIUNEA 1
Desfăşurarea şedinţelor
Art. 35. (1) La convocarea Primarului, sau a unei treimi din consilierii în funcţie, Consiliul Local se întruneşte în şedinţă ordinară în ultima joi a fiecărei luni cu începere de la ora 13,00.
Ordinea de zi a şedinţelor Consiliului Local cuprinde proiecte hotărâri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informări ale conducătorilor unităţilor subordonate sau care se află sub autoritatea consiliului, timpul acordat dezbaterilor declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun atenţiei consiliului. Ordinea de zi este înscrisă în cuprinsul invitaţiei de şedinţă transmise consilierilor şi se aduce la cunoştinţă locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(2) Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea Primarului, consilierilor, Secretarului, Comisiilor de specialitate sau la solicitatrea scrisă cetăţenilor;
(3) Proiectul ordinii de zi se supune aprobării Consiliului;
(4) Proiectele de hotărâri şi celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacă sunt însoţite de avizul comisiilor de specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop şi raportul compartimentului de resort, cu excepţia situaţiilor prevăzute altfel de lege. Raportul compartimentului de resort se întocmeşte şi se depune la Secretariatul unităţii administrativ-teritoriale, înainte de întocmirea avizului de către Comisia de specialitate, spre a putea fi avut în vedere de către această comisie. Daca rapoartele prevazute la alin. (4) nu sunt intocmite in termen de 30 de zile de la inregistrarea proiectului, de catre compartimentul de resort, avizul acestora se considera implicit favorabil (conf. Art.44, alin. 2 din L215/2001).
(5) Convocarea Consiliului Local se va face în scris prin intermediul Secretarului cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare.
În caz de forţă majoră şi de maxima urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor oraşului convocarea Consiliului Local se poate face de îndată.
Art. 36. (1) Consilierii sunt obligaţi să fie prezenţi la lucrările Consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa în evidenţa ţinută de secretar. Absenţa consilierului de la şedinţa Consiliului Local atrage diminuarea în mod corespunzător a indemnizaţiei lunare.
(2) În exercitarea mandatului consilierii sunt în serviciul colectivităţii locale şi au obligaţia de aparticipa în mod nemijlocit la îndrumarea, coordonarea şi controlul activităţii instituţiilor, societăţilor, regiilor şi serviciilor publice constituite şi subordonate Consiliului Local. Consilierii sunt obligaţi să organizeze trimestrial întâlniri cu cetăţenii şi să acorde lunar audienţe mediatizate corespunzător. Pentru participarea la şedinţele Consiliului Local şi ale Comisiilor de specialitate, consilierii primesc o indemnizaţie de şedinţă lunară, conform legii.
Şedinţele extraordinare ocazionate de diverse împrejurări având caracter aleator nu pot fi planificate.
Numarul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizaţia este de 1 şedinţă de consiliu şi 2 şedinţe de comisie de specialitate lunar.
(3) Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice acest lucru preşedintelui de şedinţă sau secretarului.
Art. 37. (1)Dezbaterea problemelor se face de regulă în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face iniţiatorul. Apoi se dă cuvântul preşedintelui Comisiei de specialitate şi dacă este cazul, şefului compartimentului care a întocmit raportul.
(2) După efectuarea prezentărilor prevăzute la alin.(1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Timpul alocat dezbaterii la o problemă este de maxim 3 minute de vorbitor,astfel că fiecare formaţiune politică are dreptul la un timp total de dezbatere pentru o problemă proporţional cu numărul consilierilor din Consiliul Local de care poate dispune conform hotărârii consilierilor formaţiunii respective. Preşedintele de şedinţă are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, la propunerea sa sau a ltui consilier cu votul Consiliului Local în funcţie de obiectul dezbaterii şi ţănând cont ponderea formaţiunii politice în Consiliul. Consilierul este obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii, în caz contrar preşedintele de şedinţă va întrerupe imediat vorbitorul. În caz de nesupunere, consilierul în cauză va fi evacuat imediat din sala de şedinţe la dispoziţia preşedintelui sau dacă este cazul cu ajutorul reprezentanţilor Poliţiei Comunitare.
În cazul unor probleme deosebite se poate aloca un timp diferit de cel arătat mai sus la propunerea consilierilor cu acordul majorităţii simple a consilierilor.
Art. 38. (1)Preşedintele de şedinţă va permite oricând unui consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin.(1) se aplică şi în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la Regulament.
Art. 39. Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri, poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia Consiliului înainte de expirarea timpului alocat. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discuţiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea consilierilor.
Art. 40. Este interzisă proferarea de insulte, injurii sau calomnii şi agresarea fizică sau morală de către consilierii prezenţi la şedinţă, precum şi dialogului dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
Art. 41. Nerespectarea prevederilor art.40 atrage după sine evacuarea imediată a consilierului în cauză din sala de şedinţă şi interzicerea dreptului de a mai participa la şedinţele consiliului două luni consecutive. Măsura va fi luată imediat de preşedintele de şedinţă şi în caz de nesupunere se dispune evacuarea din sală a consilierului în cauză cu sprijinul Poliţiei Comunitare.
Art. 42. În cazul în care desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele de şedinţă poate întrerupe dezbaterile. El dispune imediat evacuarea din sală a persoanelor (consilieri sau altele) care perturbă şedinţa, în caz de nesupunere măsura va fi pusă în aplicare de reprezentanţii Poliţiei Comunitare.
Art. 43. Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau de redactare, care vor fi supuse la vot înaintea textului iniţiatorului în ordinea propunerilor. Amendamentele formulate se supun votului Consiliului Local în ordinea formulării lor.
Art. 44. În cazul adoptării unor amendamente formulate anterior, celelalte care contravin acestora se socotesc respinse fară a mai fi supuse votului. În final se supune la vot proiectul iniţiatorului cu amendamentele aprobate.
Art. 45. Consilierul evacuat din sala de şedinţe indiferent de motiv se consideră absent nemotivat diminuându-i-se corespunzător indemnizaţia.
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea proiectelor de hotărâri
Art. 46. (1) Dreptul la iniţiativa pentru proiectele de hotărâri ale Consiliului Local aparţine Primarului, Viceprimarului, consilierilor şi cetăţenilor, conform legii.
(2) Proiectele de hotărâri vor fi însoţite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al Primarului, care este elaborat în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului precum şi de raportul comisiei de specialitate a consiliului, cu excepţia cazurilor prevăzute de art. 39 alin. 2 şi 4 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală. În acest scop Secretarul şi personalul de specialitate din aparatul propriu al Consiliului vor acorda sprijin şi asistenţă tehnică de specialitate.
Art. 47. (1) Proiectele de hotărâri se înscriu pe ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea titlului şi a iniţiatorului.
(2) Proiectele de hotărâri se aduc la cunoştinţă consilierilor conform Legii 215/2001, cu indicarea comisiilor cărora le-au fost trimise spre avizare şi cu iniţiativa de a formula şi depune amendamentele.
(3) Operaţiunile prevăzute la alin.(2) se realizează prin grija secretarului.
Art. 48. (1) Proiectele de hotărâri şi celelalte materiale se transmit spre dezbatere şi avizare Comisiilor de specialitate ale Consiliului Local, precum şi a compartimentelor de resort ale aparatului propriu al Consiliului, în vederea întocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor şi compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către Primar împreună cu Secretarul.
(2) O dată cu transmiterea proiectelor se va preciza şi data de depunere a raportului şi a avizului, avându-se grijă ca raportul să poată fi trimis şi Comisiei de specialitate înainte de întocmirea de către aceasta a avizului.
(3) Iniţiatorul proiectului sau a altor propuneri le poate retrage sau poate renunţa, în orice moment, la susţinerea lor.
Art. 49. (1) După examinarea proiectului sau propunerii Comisia de specialitate a Consiliului Local întocmeşte un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului ori propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite, Secretarului municipiului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui către Primar şi către consilieri, cel târziu o dată cu invitaţia pentru şedinţă.
(3) Avizul Comisiei de specialitate a Consilului Local este consultativ.
Art. 50. (1) Proiectele de hotărâri şi celelalte propuneri, însoţite de avizul Comisiei de specialitate a Consiliului Local şi de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu al Primăriei, se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului Consiliului în prima şedinţă ordinară a acestuia. In cazul în care avizele Comisiei de specialitate nu sunt date în timp util se aplică prevederile art. 44 alin. 2 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publică locală.
(2) Conform prevederilor Legii nr. 544/2001 privind Liberul acces la informaţiile de interes public precum şi ale Legii nr. 52/2003 privind Transparenţa decizională în Administraţia publică, autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informaţiile de interes public, solicitate în scris sau verbal. De asemenea autoritatea administraţiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de vot
Art. 51. (1) Votul consilierilor este individual şi poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii sau prin apel nominal.
(3) Consiliul Local hotârâşte, la propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afara cazului în care prin lege sau Regulament se stabileşte o anumită modalitate.
Art. 52. (1) Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor: preşedintele explică obiectul votării şi sensul cuvintelor ’’pentru’’şi ’’contra’’. Secretarul va da citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier, în ordine alfabetică. Consilierul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvântul ’’pentru’’sau ’’contra’’ în funcţie de opţiunea sa.
(2) După epuizarea listei votul se repetă prin citirea din nou a numelui consilierilor care au lipsit la primul tur.
Art. 53. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clară şi precisă, fără echivoc şi fără putinţă de interpretăti diferite. Pentru exprimarea opţiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele ’’da’’ sau ’’nu’’.
(3) Buletinele de vot se introduc într-o urmă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opţiunea clară a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin.(2).
Art. 54. (1) Hotărârile şi alte propuneri se adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, în afară de cazul în care, prin lege sau Regulament, se dispune altfel.
(2) Abţinerile se contabilizează la voturile ’’contra’’.
(3) Dacă în sala de şedinţă nu este întrunit cvorumul legal, preşedintele amână votarea până la întrunirea acestuia.
Art. 55. Consilierii au dreptul să solicite ca în procesul-verbal să se consemneze votul exprimat.
Art. 56. Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de Consiliu nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.
Art. 57. (1) Consilierii pot dresa întrebări Primarului, Viceprimarului şi Secretarului municipiului, precum şi şefilor compartimentelor din aparatul propriu al Consiliului Local sau ai serviciilor şi unităţilor subordonate.
(2) Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a Consiliului.
Art. 58. Interpelarea constă într-o cerere scrisă prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a răspunde în scris, până la următoarea şedinţă a consiliului.
Art. 59. (1) Orice cetăţean sau persoană juridică are dreptul să se adreseze, numai în scris cu petiţii Consiliului Local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate şi soluţionate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial Consiliul Local analizează modul de soluţionare a petiţiilor.
CAP.IV
Dispoziţii privind exercitarea mandatului de consilier
SECŢIUNEA 1
Art. 60. După validarea alegerilor consilierului i se eliberează legitinaţia de consilier, precum şi semnul distinctiv.
Art. 61. (1) Pentru participarea la şedinţele Consiliului Local şi ale Comisiilor de specialitate consilierul primeşte o indemnizaţie de şedinţă în cuantumul şi în condiţiile stabilite de lege.
(2) Consilierul are dreptul, după caz, la diurna de deplasare şi plata cheltuielilor de transport şi de cazare pentru activităţile prilejuite de exercitarea mandatului.
Art. 62. Schimbările survenite în activitatea consilierului în timpul exercitării mandatului care au legătură cu calitatea de consilier se aduc la cunoştinţa Consiliului Local în cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
Art. 63. Consilierul nu poate lipsi de la şedinţele Consiliului sau ale Comisiilor de specialitate din care face parte, decât din motive obiective sau în cazul în care a obţinut aprobarea Consiliului, respectiv a preşedintelui comisiei, dacă are motive temeinice.
Art. 64. Consilierii locali care absentează nemotivat la două şedinţe consecutive vor fi sancţionati, potrivit prevederilor Regulamentului şi a legislaţiei în vigoare.
Art. 65. Consilierul poate demisiona prin cerere scrisă adresată Consiliului. Soluţionarea cererii se va face în condiţiile şi cu procedura stabilite de Regulament şi lege.
SECŢIUNEA 2
DREPTURILE MEMBRILOR CONSILIULUI LOCAL
Art. 66. (1) Consilierii locali ai municipiului Turda, au dreptul la o LEGITIMAŢIE SPECIALĂ DE CONSILIER, eliberată de către PRIMAR pe perioada întreagă a mandatului în exerciţiu.
(2) Consilierii locali au dreptul să participe ca persoane oficiale la toate manifestările publice, organizate în municipiul Turda, asumîndu-şi obligaţiile cetăţeneşti ce se impun.
(3) Consilierii locali au acces la documente de serviciu oficiale ale Primăriei puse la dispoziţie de aparatul propriu, dacă în exercitarea mandatului propriu se impun astfel de cerinţe, conform prezentului regulament, in termen de maxim 10 zile de la solicitare. (conform art.62 din OG 35/2002). Pentru cazuri de urgenţă, consilierul local se va adresa, in scris, direct sefului de compartiment sau înlocuitorului acestuia.
(4) În conformitate cu prevederile art.34 alin.1 şi art.23 alin 1 şi 2 din Legea 215/2001 a Administraţiei Publice Locale, Consilierii, Primarul şi Viceprimarul fiind în serviciul colectivităţii locale al municipiului Turda se bucură de protecţia organelor de ordine publică şi apărare, acordate de lege privin statutul aleşilor locali.
(5) În intervalul calendaristic cuprins între 5 iulie – 25 august anual, perioadă considerată vacanţă oficială a Consiliului Local, consilierii au dreptul la concediu de odihnă.
(6) Consilierii pe timpul mandatului lor au dreptul la 50 cărţi de vizită anual cu antetul Consiliului Local Turda.
(7) Consilierii în exerciţiul atribuţiilor oficiale (prognoze economice, administrţie publică, urbanism, drepturi şi libertăţi fundamentale, s.a.) au dreptul la un ecuson oficial de parcaj pentru autoturismele personale cu valabilitate în toate parcările pe raza municipiului Turda.
(8) Pentru realizarea unor contacte directe informaţionale operative între Primărie – Comisiile de specialitate – Consilieri, consilierii vor fi dotaţi cu câte un telefon mobil având alocat o limită de 60 minute naţionale pe lună.
(9) Consilierii au dreptul la rechizite de birou strict necesare desfăşurării corespunzătoare a mandatului lor.
(10) Fiecare comisie va avea la dispoziţie o sală special amenajată pentru desfăşurarea şedinţelor de comisie şi a audienţelor.
SECŢIUNEA 3
OBLIGAŢIILE MEMBRILOR CONSILIULUI LOCAL
Art. 67. (1) Aleşii locali au obligaţia de a aduce la cunoştinţă cetăţenilor toate faptele şi actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
(2) Aleşii locali sunt obligaţi ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puţin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetăţenii, să acorde audienţe şi să prezinte în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetăţenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului comunei sau oraşului, respectiv a secretarului general al judeţului sau al municipiului Bucureşti.
(4) În baza art. 51 coroborat cu art. 41 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, aleşii locali au îndatorirea de a-şi perfecţiona pregătirea în domeniul administraţiei publice locale, urmând cursurile de pregătire, formare şi perfecţionare organizate în acest scop de instituţiile abilitate.
CAP.V
APARATUL PERMANENT AL CONSILIULUI LOCAL
Art. 68. (1) Pentru buna organizare a lucrărilor Consiliului Local precum şi pentru soluţionarea altor aspecte din activitatea sa, Consiliul Local Turda în şedinţa ordinară din 27.03.2003 a stabilit crearea a 2 posturi cu activitate permanentă de funcţionari de specialitate prin HCL nr.29/27.03.2003
(2) Funcţiile pe care vor fi încadrate persoanele prevăzute la alin.(1) vor fi de funcţionari, unul cu studii superioare juridice şi unul cu studii superioare administrative, cunoscător de stenodactilografie iar angajarea acestor persoane se face pe bază de concurs organizat în condiţiile legii.Comisia de concurs se stabileşte prin hotărârea Consiliului Local, conform art.79 din Legea 673/2002 privind aprobarea O.G. 35/2002. în cazul în care nu se poate angaja persoană cu studii superioare administrative cu aprobarea Consiliului Local poate fi angajată o persoană cu studii medii corespunzătoare.
Art. 69. Salarizarea persoanelor prevăzute la art. 68 se face potrivit anexei nr.2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24 /2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar conform Legii nr. 383/2001 cu modificările şi completările ulterioare, iar cheltuielile aferente se suportă din bugetul local.
Art. 70. (1) Apărarea intereselor Consiliului Local în faţa instanţelor de judecată sau a consilierilor în exercitarea mandatului se face de persoanele angajate potrivit art 68, sau de apărător ales (la opţiunea celui în cauză). Cheltuielile se suportă din Consiliul Local.
Art. 71. (1) Posturile prevăzute la art. 68 nu se includ în numărul maxim de posturi rezultate din aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.80/2001, privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administrative publice şi instituţiile publice aprobate cu modificări prin Legea nr.247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalul angajat potrivit art 68 nu i se aplică prevederile Legi Nr.188/1999 privind Statutul Funcţionarilor Publici cu modificările ulterioare, acestea urmând a-şi desfăşura activitatea pe bază de contract de muncă.
(3) Persoanele încadrate pe posturile create potrivit art 68 îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea secretarului unităţii administrativ-teritoriale şi colaborează cu acesta la pregătirea şedinţelor Consiliului Local, asigurarea documentării şi informării consilieirilor, întocmirea şi difuzarea către aceştia a dosarelor de şedinţă şi a oricăror altor materiale.
CAP.VI
Dispoziţii finale
Art. 72. Încălcarea de către consilieri a obligaţiilor ce le revin în exercitarea mandatului constituie abatere şi se sancţionează potrivit prevederilor legilor în vigoare şi a prezentului Regulament.
Art. 73. Potrivit art.152 din Legea 215/2001, până la organizarea viitoarelor alegeri locale, Consiliul Local Turda va funcţiona cu 21 de consilieri aleşi, potrivit alegerilor locale din anul 2012, care îşi vor exercita asigurarea liberului exerciţiu al mandatelor, cu toate obligaţiile asumate şi vor beneficia de toate drepturile dobândite până la următorele alegeri locale.
Art. 74. La şedinţele Consiliului Local (ordinare sau extraordinare) prin grija Primarului vor fi prezenţi în instituţie cel puţin 2 reprezentanţi ai Poliţiei Comunitare care vor pune în aplicare dispoziţiile prevăzute în prezentul Regulament în sarcina lor.
Art. 75. În cazul şedinţelor de comisii prerogativele preşedintelui de şedinţă trec în sarcina preşedintelui comisiei de specialitate, iar punerea în aplicare a dispoziţiilor în caz de nesupunere revine în sarcina reprezentanţilor Poliţiei comunitare care asigură paza instituţiei.
Art. 76. Consiliul Local are obligaţia ca în 60 zile de la constituirea în componenţă completă să înfiinţeze comisiile speciale prevăzute de lege. Deasemenea va lua măsuri ca ori de câte ori modificarea legislaţiei impune constituirea unor noi comisii acestea să se realizeze potrivit legii.
La înfiinţarea oricărei comisii speciale componenţa comisiei va fi stabilită în conformitate cu ponderea formaţiunilor politice în Consiliul Local.
Art. 77. Prezentul Regulament intră în vigoare pe data de azi, 11 iulie 2012, putând fi completat sau modificat în timp, printr-o altă hotărâre a Consiliului Local Turda.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,
Matei Cristian
SECRETARUL MUNICIPIULUI,
Jr. Paula Letiţia Popa