Locație ideală pentru evenimente, conferințe și întâlniri
Rezervă acum

PROCES – VERBAL al ședinței extraordinare a Consiliului Local al municipiului Turda din 17.01.2025

R O M A N I A

JUDETUL CLUJ

MUNICIPIUL TURDA

CONSILIUL LOCAL

P R O C E S – V E R B A L

incheiat azi 17.01.2025 in localul de sedinte al

Consiliului Local al municipiului Turda cu ocazia

SEDINTEI extraordinare ONLINE

a Consiliului Local al municipiului Turda

Convocarea consilierilor locali s-a făcut în scris, la data de 15.01.2025, prin transmiterea invitatiei nr. 1391 / 15.01.2025 si a Dispoziţiei nr.20 / 15.01.2025 cu anexa proiectului Ordinii de zi, emisă de către Primarul municipiului Turda, dl. Cristian Octavian Matei pe grupul Consiliul Local 2024-2028, creat pe aplicația de mesagerie electronică WhatsApp; prin mail la adresele de mail personale ale consilierilor locali, precum și prin postare pe site-ul www.primariaturda.ro; în conformitate cu prevederile art. 23 și urmatoarele din HCL. 50 / 2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului local al municipiului Turda.

Se intoneaza imnul de stat al Romaniei.

La sedinta Consiliului Local participa dl. primar – Cristian Octavian Matei.

Participa ca invitati: dna Liliana Vonica– director executiv Directie economica;

D-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean : Bună ziua! In conformitate cu art. 134,

alin. 1 si 4 din OUG nr 57 / 2019, privind Codul Administrativ si Regulamentul de Organizare si Functionare al Consiliului Locali se constata ca, din totalul de 20 consilieri locali in functie ai Consiliului Local, sunt prezenti ONLINE 20 consilieri, in persoana urmatoarelor doamne si domni:

Baba Sebastian Adonis, Blăniță Gabriela, Budugan Cosmin Marius, Felezeu Cristian George, Gherman Alina Iudita, Hudrea Horea, Kolozsi Atilla, Muraru Claudiu Alin, Nagy Oana Florina, Nap Adrian, Năstase Paul, Nemeş Lucian Bogdan, Pîrlea Daniela, Riter Marius, Russu Gabriela Aurora, Sălăgean Aron-Adrian, Sârbu Paul Marius, Şipoş Arpad, Ţifui Florin George, Vălean Teodora.

Pentru buna desfasurare a sedintei, d-na secretar general arata ca, in conformitate cu art. 123,

alin. 1 din OUG nr 57/2019 privind Codul Administrativ, presedinte de sedinta ales dna consilier Blăniță Gabriela.

Precizăm că ședința a fost convocată conform Dispoziției Primarului nr.20 din data de 15.01.2025 și este legal constituită; având în vedere că sunt întrunite condițiile legale, declar deschisă ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Turda de azi, 17.01.2025.

Doamna președinte, aveți cuvântul.

Dna Blăniță Gabriela.:” Mulțumesc, doamnă secretar. Inainte de a supune la vot ordinea de zi, stimați colegi, aveți sugestii, intervenții la proiectul ordinii de zi?

Dl Horea Hudrea:” Doamnă președintă, stimați colegi, doresc să propun suplimentarea ordinii de zi cu același punct de Probleme Urgente și să păstrăm aceeași cutumă prin care consilierii locali se pot adresa în timp util autorității executive. Vă mulțumesc!

Dna presedinte de sedinta:” Mulțumesc, domnule Hudrea! Stimați colegi, supun la vot propunerea colegului nostru, domnul Hudrea. Start vot.
In urma votului rezulta: 18 voturi pentru, 2 abtineri ( Sarbu, Nastase)

Dna presedinte de sedinta supune la vot Ordinea de zi ,

in urma votului rezulta: 20 voturi pentru

Ordinea de zi a sedintei este urmatoarea:

ORDINE DE ZI ACTUALIZATĂ

  1. Prezentarea și aprobarea procesului verbal al şedinţei precedente;

  1. Probleme ale Direcției Economice ;

2.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind utilizarea excedentului bugetar înregistrat la finele anului 2024, la sursa de finanțare A “buget local”.

– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.

  1. Probleme Urgente

*****

Se propune spre aprobare punctul 1.1 Prezentarea si aprobarea Procesului-verbal al ședinței precedente.

La ședința extraordinară din data de 31.12 au participat 20 de consilieri locali din totalul de 20 în funcție. În cadrul ședinței s-a dezbătut un proiect de hotărâre, rezultând astfel Hotărârea Consiliului Local. 247 din 31.12. 2024.

Supun la vot procesul verbal al ședinței precedente.

In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.

***

Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 2.1, PROIECT DE HOTARARE privind utilizarea excedentului bugetar înregistrat la finele anului 2024, la sursa de finanțare A “buget local”.

Dl. Cristian Felezeu – presedintele comisiei nr 1 : Aviz favorabil in comisie.

Dl. Horea Hudrea : »Doamnă președintă, aș dori să întreb autoritatea executivă dacă ne poate preciza care este valoarea excedentului pe cele două secțiuni de funcționare separat?

Adică și pe secțiunea de dezvoltare și pe secțiunea de funcționare, pentru că acest lucru nu este precizat explicit în proiectul de hotărâre.

Dna Liliana Vonica – director executiv : Bună ziua! Excedentul secțiunii de funcționare este 4.075.830 lei și a secțiunii de dezvoltare 17.670.359 de lei.

Dl. Horea Hudrea : » O să vă rog, dacă sunteți amabilă, să-mi transmiteți nota contabilă prin care s-a făcut preluarea în bugetul local a celor două sume. Mulțumesc.

Dna Liliana Vonica – director executiv : Se va face ulterior, după ce dumneavoastră aprobati și noi facem transferurile. Că nu am aprobarea să fac transferurile.


Dna. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare.

Pentru adoptarea hotararii este necesara majoritatea absoluta.

In urma votului rezulta :

20 voturi pentru

Se adopta HOTARAREA nr. 1 / 17.01.2025.

***

Se propune spre discutie punctul 3,Probleme Urgente

Dl. Paul Sarbu: » Bună ziua, domnule primar, Doamna secretar, stimați colegi, doar o foarte scurtă intervenție. Cred că această cutumă sau, cum a denumit colegul nostru Horea Hudrea acest punct, acest obicei, de fapt nu este o practică prea sănătoasă pentru funcționarea Consiliului local.

Problemele urgente, dacă dânsul le are și a făcut o exprimare că au dreptul consilierii să se adreseze Executivului… aveți, stimate coleg, dreptul să vă adresați Executivului în fiecare zi.

Există foarte multe modalități prin care vă puteți adresa prin intermediul Secretariatului Consiliului Local, care stă la dispoziția noastră în fiecare zi de lucru și de activitate, aveți toate adresele de e-mail, aveți toate, toate corespondențele necesare ca să puteți să adresați problemele urgente.

Nu trebuie să așteptați convocări de ședință de Consiliu Local. Mi se pare că din nou întreceți măsura prin introducerea cumva forțată a acestui punct.

Eu de acum înainte mă voi abține la a vota astfel de introduceri, pentru că problemele urgente se pot transmite, așa cum spuneam, pe toate căile pe care noi cu toții le cunoaștem. Mulțumesc.

Dl. Horea Hudrea : » Doamnă președintă, aș dori să o rog pe doamna secretar general al municipiului Turda să îmi spună dacă propunerea mea este legală din punct de vedere legal, dacă este legală și îndeplinește condițiile articolului 135 din Ordonanța 57/2019 privind Codul administrativ ?

D-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean : Într-adevăr, propunerea dumneavoastră îmbracă forma legală, însă această propunere trebuie să aibă la bază o motivație bine fundamentată. Drept urmare, nu știu care este intervenția dumneavoastră în acest moment.

Dl. Horea Hudrea:” Bun, aș dori să o întreb pe doamna secretar…. Deci am lămurit că propunerea mea este legală din punctul de vedere al Codului administrativ. Aș vrea să o întreb pe doamna secretar general cine stabilește oportunitatea problemelor care se discută în Consiliul Local?

Deci cine sunt cei care stabilesc care este oportunitatea discutării unei probleme în Consiliul Local

sau impunerii pe ordinea de zi a unui proiect suplimentar?

D-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean : Bineînțeles, consilierii locali, prin votul

lor.

Dl. Horea Hudrea:” Vă mulțumesc, domnule Sîrbu, in acest moment, propunerea mea este legală și în acest moment propunerea mea întrunește votul majorității Consiliului Local.

Desigur, dvs puteți obiecta și vă puteți abține, pentru că este dreptul dumneavoastră democratic, dar în acest moment, din punct de vedere legal și din punctul de vedere al oportunității, așa cum consideră Consiliul Local, propunerea mea este în totalitate întemeiată. Vă mulțumesc.

Dna presedinte de sedinta:” Aceasta este singura dumneavoastră intervențiile, domnule Hudrea?

Dl. Horea Hudrea:” Nu, dar domnul Sîrbu vrea să mai are intervenție și doresc să-l las ca să o facă, pentru că așa este colegial și politicos, domnule președinte.

Dl. Paul Sarbu:” Nu trebuie să mă lăsați dvs să fac nicio intervenție. Există un președinte de ședință și eu mă supun conducerii ședinței din partea doamnei președinte.

Nu am pronunțat nici măcar o dată cuvântul legal. Eu nu am spus că această solicitare a dvs nu este legală sau nu este oportună. Eu doar m-am exprimat cu privire la modalitatea prin care dumneavoastră puteți să vă adresați în fiecare zi Executivului.

Nu ați spus că doriți să introduceți și această cutumă a dumneavoastră, pe care un obicei pe care dumneavoastră l-ați inventat de altfel, pentru că aveți dreptul să și doriți, să aveți oportunitatea să vă adresați Executivului, dar dumneavoastră induceți în eroare, aveți șansa în fiecare zi și oportunitatea și modalitatea prin care să vă adresați cu aceste probleme urgente Executivului.

Cu privire la faptul dac,ă problema este urgentă sau nu, asta deja este o chestiune subiectivă. Nu trebuie să mai răspundeți, eu doar v-am spus punctul meu personal, este doar părerea mea personală și de aceea m-am abținut. Nu trebuie să facem o tevatură, pentru că timpul este prețios pentru fiecare dintre noi. Mulțumesc.

Dl. Horea Hudrea:” Din punctul meu de vedere, doamnă președintă, această dispută este încheiată prin răspunsul secretarului general al municipiului Turda.

Am să trec la cele câteva puncte pe care eu le consider urgente.

În primul rând, aș dori să știu dacă conturile municipiului Turda au fost supuse sub sechestru la acest început de an? Dacă ne poate spune doamna Vonica, pentru că există un zvon în oraș că cetățenii nu pot face plata taxelor și impozitelor prin viramente bancare, deoarece conturile sunt puse sub sechestru și aș dori să îmi confirme și dacă este adevărat, din cauza căror datorii a apărut acel sechestru?

Dna Liliana Vonica – director executiv : Bună ziua, Cetățenii Turzii pot face plățile prin orice metodă aleg dânșii; virament, plăți electronice, numerar.

Dl. Horea Hudrea:” Bun. Vă mulțumesc. Deci a fost un zvon.

Urmează cea mai importantă hotărâre a anului, care este bugetul local. Eu rog autoritatea executivă să demareze și să discute cu Consiliul Local bugetul municipiului Turda din timp, în așa fel încât să nu ne trezim în ultima zi, că Consiliul Local va fi obligat să voteze bugetul și să facă amendamente de ultim moment.

De asemenea, aș dori ca tot din timp, să fie discutată lista de investiții cu fonduri de la bugetul local și cu un calendar anual clar.

De asemenea, aș dori ca tot odată cu bugetul să fie inițiate și proiectele complementare, precum este cel de aprobare a listei de reparații curente a străzilor.

Și acum trec la cea mai importantă solicitare, pe care… ultimele trei solicitări, pe care eu le consider urgente este o solicitare adresată Compartimentului pentru Guvernare Corporativă și rog acest compartiment să îmi pună la dispoziție copii în format electronic, după dosarele de selecție și numire a directorului general de la Domeniul public., a directorului interimar de la Salina Turda și a directorului general al Companiei de Apă Arieș.

Deci aș dori copii după dosarele de selecție și numire a acestor directori, cu toate contractele lor de mandat , cu toate contractele lor de mandat, inclusiv cu anexe și cu indicatorii de performanță; Salina Turda, Domeniul Public, Compania de Apă Arieș, dosarele de selecție și numirea directorilor.

Apoi, am două probleme urgente care ar trebui soluționate și sunt solicitări ale oamenilor; limitatoare de viteză și treceri de pietoni pe strada Fabricii, în special de la zona care pleacă de la calea ferată spre Turdeana. Acea stradă nu are nicio trecere de pietoni și se circulă cu o viteză foarte mare.

Și ultima solicitare o rog pe doamna secretar dacă sunt persoane cu accesul restricționat pe pagina primăriei și care nu pot urmări ședințele Consiliului Local, să li se ridice acest acces restricționat si să știți că este ultima intervenție de acest fel, oamenii se plâng că nu pot urmări ședințele Consiliului Local, iar acesta este un abuz, să știți. Bun, vă mulțumesc mult. Asta a fost tot.

Dl. Paul Sarbu:”Așa cum mă și așteptam, o furtună într-un pahar mic-mic de apă…. Probleme urgente, zvonuri pe care unul dintre colegii noștri le aude prin oraș.

Dl. Atilla Kolozsi:” Doamnă președintă, eu am o solicitare din partea mai multor șoferi de taxi care solicită să se organizeze în așa fel și să se monteze mai multe stații de taxi. Sunt foarte mulți taximetriști care pur și simplu, după modernizarea orașului să spunem, au fost foarte multe stații anulate și nu au mai fost amenajate alte stații pentru taxi și solicită să fie… să încercăm să rezolvăm problema lor, pentru că pur și simplu nu pot și nu au unde să oprească, în special în zona Centru.

Este doar pe strada Eminescu, în rest nu prea este în zonă și să încerce Executivul să caute soluții pentru a rezolva această problemă a taximetriștilor. Mulțumesc.

Dl. Primar Cristian Matei:” Bună ziua tuturor! Domnule consilier, am avut o discuție cu toate firmele de taxe din Turda și este o problemă, dar noi încă nu avem recepționate coridoarele de mobilitate. Ei au înțeles acest lucru.

Deocamdată au în toate locurile unde au fost stații. Acum au apărut și pistele de biciclete, care în anumite locuri nu permit, dar în final au fost găsite soluții până la recepția sau recepționarea coridoare de mobilitate.

După care, cu siguranță, fiți convins că vom găsi soluții optime, fiindcă este un serviciu care este de care este mare nevoie Municipiul Turda. Mulțumesc!

Dl. Florin Tifui:” Aș vrea să îl întreb pe domnul Hudrea dacă este conducător auto?

Dl. Horea Hudrea:” Da , sunt.

Dl. Florin Tifui:”Ok. Strada Fabricii, din câte văd și din câte știu, pentru că o tranzitez în fiecare zi, are undeva la vreo 4 sau 5 curbe. Asta înseamnă că un conducător auto preventiv, nu poate să aibă o viteză mai mare de 30 de kilometri la oră în zona respectivă.

Adică dumneavoastră ne spuneți să punem limitatoare de viteză pentru toți conducătorii inconștienți care conduc cu viteză foarte mare în zona respectivă?

Dl. Horea Hudrea:” Nu, domnule Țifui, locuitorii străzii Fabricii se plâng că se merge cu viteză foarte mare. La fel s-au plâns și locuitorii de pe Constructorilor și locuitorii din alte zone ale orașului si acolo unde s-a constatat într-adevăr că este o viteză mare în trafic, autoritatea publică locală a pus limitatoare, indiferent de comportamentul în trafic al conducătorilor auto.

Adică chestiile astea se pun preventiv acolo unde se constată că într-adevăr există un trafic auto intens și există depășiri frecvente ale vitezei. Eu n-am zis că, noi punem preventiv ca să sancționăm conducătorii auto care conduc prudent.

Eu am spus că cetățenii ne-au reclamat că traficul este infernal și cu viteză foarte mare, iar la solicitarea locuitorilor din acea zonă, eu am adus această situație în fața Consiliului Local și am rugat autoritatea executivă, la fel cum a procedat pe constructorilor, la fel cum a procedat, spre exemplu, dl Țifui aici, în cartierul Micro 1, între blocurile A3, A4, între blocuri, deci pe aleile dintre blocuri, sunt puse limitatoare de viteză și acolo este o zonă rezidențială unde practic, teoretic ar trebui să circuli cu viteză de 10 km pe oră, poate chiar mai redusă.

Și acolo sînt puse limitatoare de viteză. De ce sînt puse preventiv în zonele de risc și mai ales acolo unde, spre exemplu, pe strada Fabricii, unde nu sînt treceri de pietoni și nu este reglementată circulația rutieră prin alte semne suplimentare.

Deci, eu cred că din acest punct de vedere, propunerea mea este perfect logică și întemeiată. Cetățenii au remarcat-o de depășiri ale vitezei în trafic, nu există semaforizare, nu există treceri de pietoni și ei consideră că este o zonă de risc. Eu nu cred că am făcut ceva ieșit din comun.

Dacă doriți, eu am să-i rog pe cetățenii de acolo să-și întemeieze mai bine solicitarea lor și să facă înregistrări ale traficului de pe stradă. Eu cred că așa ne putem…

Aș mai dori să-i spun domnului Țifui; niciodată când fac propuneri în fața Consiliului Local nu sunt chestiuni pe care mi le imaginez sau le visez, sunt lucruri pe care cetățenii mi le solicită.

Intrucat toate proiectele de pe ordinea de zi au fost dezbatute si nu au mai fost alte probleme, dna. presedinte de sedinta declara sedinta extraordinara de astazi, inchisa.

Drept pentru care s-a incheiat prezentul proces-verbal in doua exemplare.

***

PRESEDINTE DE SEDINTA, SECRETAR GENERAL

Consilier local, al municipiului Turda,

Gabriela Blanita jr. Elena Mihaela Mărginean

Intocmit,

Insp spec Mariana Marginean

X