R O M A N I A
JUDETUL CLUJ
MUNICIPIUL TURDA
CONSILIUL LOCAL
P R O C E S – V E R B A L
incheiat azi 04.07.2025 in localul de sedinte al
Consiliului Local al municipiului Turda cu ocazia
SEDINTEI extraordinare online
a Consiliului Local al municipiului Turda
Convocarea consilierilor locali s-a făcut în scris, la data de 03.07.2025, prin transmiterea Dispoziţiei nr. 399 / 03.07.2025 cu anexa proiectului Ordinii de zi, emisă de către Primarul municipiului Turda, dl. Cristian Octavian Matei si a Invitatiei nr. 23411 / 03.07.2025 pe grupul Consiliul Local 2024-2028, creat pe aplicația de mesagerie electronică WhatsApp; prin mail la adresele de mail personale ale consilierilor locali, precum și prin postare pe site-ul www.primariaturda.ro; în conformitate cu prevederile art. 23 și urmatoarele din HCL. 50 / 2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului local al municipiului Turda.
Participa ca invitati: dl. Vasile Dorin Manaila – sef serviciu Politia Locala; dna LilianaVonica – director executiv; dna Daniela Domnita- Spitalul municipal Turda.
D-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean : Bună ziua! Având în vedere prevederile Codului administrativ, precum și Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local al Municipiului Turda se va efectua prezența membrilor.
Se constată că din totalul de 20 consilieri în funcție participă online un număr de 20 consilieri.
Baba Sebastian Adonis, Blanita Gabriela, Budugan Cosmin Marius, Felezeu Cristian George, Gherman Alina Iudita, Hudrea Horea, Kolozsi Atilla, Muraru Claudiu Alin, Nagy Oana Florina, Nap Adrian, Năstase Paul, Pîrlea Daniela, Russu Gabriela Aurora, Sârbu Paul Marius, Ţifui Florin George, Pop Gavril Ilie, Riter Marius, Sălăgean Aron-Adrian, Şipoş Arpad, Vălean Teodora.
D-na Secretar general, jr. Elena Mihaela Mărginean : Precizăm faptul că, ședința a fost convocată conform Dispoziției Primarului nr. 399 din data de 03.06.2025 și este legal constituită.
Având în vedere că sunt întrunite condițiile legale, declar deschisă ședința extraordinară cu convocare de îndată a Consiliului Local al Municipiului Turda de azi, 04 iulie 2025. Doamna președinte, Pirlea Daniela aveți cuvântul.
Dna.presedinte de sedinta:” Mulțumesc mult, domnilor consilieri vă întreb dacă aveți propuneri la ordinea de zi? Dacă nu, supun la vot proiectul ordinii de zi.
Dna. Presedinte de sedinta supune la vot Ordinea de zi, in urma votului rezulta: 20 voturi pentru
Ordinea de zi a sedintei este urmatoarea:
ORDINEA DE ZI
-
Prezentarea și aprobarea procesului verbal al şedinţei precedente;
-
Probleme ale Serviciului Administrație Publică Locală;
2.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind constatarea încetării de drept a mandatului de consilier local al domnului Nemeș Lucian Bogdan şi declararea ca vacant a locului ocupat de acesta în Consiliul Local al municipiului Turda.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.
-
Probleme ale Direcției Economice;
3.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind numirea persoanei responsabile pentru conducerea evidenței în Registrul de evidență a datoriei publice locale, în Registrul de evidență a garanțiilor locale și raportarea datoriei publice locale pentru creditele contractate sau garantate de Municipiul Turda.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.
-
Probleme ale Serviciului Resurse Umane și ale Spitalului Municipal Turda;
4.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind aprobarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare ale Spitalului Municipal Turda, aflat în subordinea Consiliului Local al Municipiului Turda.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.
-
Probleme ale Serviciului Public Poliția Locală Turda;
5.1. PROIECT DE HOTĂRÂRE privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Turda nr. 54 din data de 28.03.2019 referitoare la interzicerea accesului și deplasării vehiculelor cu tracțiune animală precum și a vehiculelor trase sau împinse cu mâna care circulă ilegal în Municipul Turda.
– iniţiator Primarul Municipiului Turda, domnul Matei Cristian Octavian.
***
Se propune spre aprobare punctul 1.1 Prezentarea si aprobarea Procesului-verbal al ședinței precedente.
La ședința extraordinară din data de 24 06 2025 au participat 21 de consilieri locali din totalul de 21 de consilieri locali în funcție. În cadrul ședinței s-a dezbătut 4 proiecte de hotărâre, rezultând astfel hotărârile Consiliului Local de la numărul 60-63 din 24 06 2025.
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru
***
Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 2.1, PROIECT DE HOTARARE privind constatarea încetării de drept a mandatului de consilier local al domnului Nemeș Lucian Bogdan şi declararea ca vacant a locului ocupat de acesta în Consiliul Local al municipiului Turda.
Dna Gabriela Blanita – presedintele comisiei nr 2: Aviz favorabil.
Dna. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.
Se adopta HOTARAREA nr. 64 / 04.07.2025.
***
Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 3.1, PROIECT DE HOTARARE privind numirea persoanei responsabile pentru conducerea evidenței în Registrul de evidență a datoriei publice locale, în Registrul de evidență a garanțiilor locale și raportarea datoriei publice locale pentru creditele contractate sau garantate de Municipiul Turda.
Dl. Cristian Felezeu – presedintele comisiei nr 1: Aviz favorabil.
Dna. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.
Se adopta HOTARAREA nr. 65 / 04.07.2025.
***
Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 4.1, PROIECT DE HOTARARE privind aprobarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare ale Spitalului Municipal Turda, aflat în subordinea Consiliului Local al Municipiului Turda.
Dl. Cristian Felezeu – presedintele comisiei nr 1: Aviz favorabil.
Dna Gabriela Blanita – presedintele comisiei nr 2: Aviz favorabil.
Dl. Sipos Arpad – presedintele comisiei nr 5: Aviz favorabil.
Dna. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.
Se adopta HOTARAREA nr. 66 / 04.07.2025.
***
Se propune spre dezbatere si aprobare punctul 5.1, PROIECT DE HOTARARE privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Turda nr. 54 din data de 28.03.2019 referitoare la interzicerea accesului și deplasării vehiculelor cu tracțiune animală precum și a vehiculelor trase sau împinse cu mâna care circulă ilegal în Municipul Turda.
Dna Gabriela Blanita – presedintele comisiei nr 2: Aviz favorabil.
Dna Gabriela Blanita:”Mulțumesc, doamnă președintă! Am eu nevoie de câteva informații, in Anexa 2 este procedura de ridicare, transport și depozitare a vehiculelor cu tracțiune animală și a celor trase sau împinse cu mâna, iar la articolul 3, aliniatele b și c scrie că Serviciul Public Parc Zoologic și de Agrement Turda asigură ridicarea și transportul animalelor până la Asociația Centrul de Ecarisaj Turda. Întrebarea mea este ce și cum se va realiza această colaborare cu Centrul de Ecarisaj Turda, pentru că această asociație mai există, mai este funcțională?
Dl Mănăilă Vasile sef serviciu Politia Locala Turda :” Bună ziua! La articolul 6 se specifică toate prevederile din cuprinsul HCL referitoare la Asociația de Ecarisaj Turda. Vor fi înlocuite cu Serviciul Public Parc Zoologic și de Agrement Turda.
Dna Gabriela Blanita:” Domnule Mănăilă, eu v-am citit din procedură. În procedură scrie că merg la Asociația Centrul de Ecarisaj Turda.
Dl Mănăilă Vasile Asociația Centrul de Ecarisaj Turda, cum bine știți, nu mai există. Pentru aceste activități se vor ocupa Serviciul Public Parc Zoologic și de Agrement Turda.
Așa cum am precizat la articolul 6, toate prevederile cuprinse în HCL vor fi înlocuite cu serviciul public Parcul Zoologic și de Agrement Turda.
Dna Teodora Vălean Mulțumesc, doamna președinte. Am și eu o întrebare pentru domnul Mănăilă. Am rugămintea să clarifice dacă, în conformitate cu reglementările stabilite, accesul vehiculelor cu tracțiune animală va fi permis pe drumurile publice neasfaltate din municipiul Turda, având în vedere că sunt specificate restricții doar pentru drumurile neasfaltate sau modernizate?
Dl. Vasile Manaila:” Municipiul Turda este un municipiu modern, iar Ordonanța Guvernului 195 și Regulamentul de aplicare a acesteia prevede că, circulația autovehiculelor cu tracțiune animală este interzisă în municipii și orașe.
Pentru a facilita totuși, accesul atelajelor de la locuința persoanelor care le dețin la zonele în care pot să-și procure hrana sau vor să se deplaseze, s-au făcut 4 trasee in municipiul Turda, iar aceste trasee sunt atașate la proiectul de hotărâre.
Dl. Marius Riter: Mulțumesc, doamnă președintă, Am vrut să întreb dacă este o statistică la nivel de municipiu, să știm câte atelaje mai avem sau mai sunt? Sau câți proprietari mai au atelaje în municipiu? Mulțumesc.
Dl. Vasile Manaila : Avem o asemenea statistică la nivelul Serviciului Public Poliția Locală Turda și este informată conducerea UAT Turda. În acest moment, de regulă, am mai identificat trei sau patru căruțe; două-trei în zona cartier Poiana , doua pe strada Arieșului și ultima dată a mai apărut una în Turda Nouă. Impotriva domnului s-au luat măsurile legale și a promis că nu va mai circula cu căruța pe drumurile publice unde este interzis.
Dna Gabriela Rusu : Vă mulțumesc, doamnă președintă. Vroiam să întreb, în contextul a ceea ce s-a discutat până acum, am înțeles că sunt niște trasee pe care pot circula aceste vehicule, dar dacă vehiculele respective nu pot ajunge la traseu decât tranzitând o stradă modernizată, ce se întâmplă? Că pot exista situații, mă gândesc. Adică pot tranzita si partea cu asfaltată, atâta timp cât respectă acele trasee?
Dl. Vasile Manaila” Pe aceste trasee sunt prevăzute și locurile prin care… Avem reglementate tot ce trebuie să reglementăm ca să le putem facilita pe zonele în care nu sunt drumuri amenajate, modernizate.
Dna Gabriela Blanita:” Am să vă dau un exemplu scurt nu știu dacă o să fie cel mai potrivit, dar in Turda sunt mai multe străzi neasfaltate. Da, nu intră în categoria străzilor modernizate conform cu ceea ce scrie în proiect.
Dacă, spre exemplu strada Roșiori, dacă, de exemplu, pe strada Roșiori locuieste o persoană care are un asemenea vehicul, poate tranzita strada asfaltata pentru a ajunge acolo unde dorește? Pentru că în jurul străzii Roșiori sunt mai multe străzi asfaltate.
Dl. Melian Nadasan – sef serviciu Politia locala:” Bună ziua! În zona respectiv nu avem căruțași. De la strada Cuza-Vodă până înspre Ploscos este tranzitată doar de cei care vin dinspre Săndulești.
Dna Gabriela Blanita:” Deci, să înțeleg că dumneavoastră aveți o evidență clară a tuturor atelajele din oraș și, în funcție de locația pe care o au acestea, ați stabilit niște trasee în așa fel încât să nu încurce circulația, să spun așa, și să nu intre pe drumurile modernizate?
Dl. Vasile Manaila” De la această idee am pornit în promovarea acestui proiect. Prima dată dorim să punem în aplicare prevederile legale. Dorim ca municipiul Turda să fie într-adevăr un oraș turistic, în care turiștii să nu fie încurcați de căruțe care circulă haotic.
Am avut în vedere traficul rutier existent în municipiul Turda și am avut și evenimente în care au fost implicate atelaje.
De câteva luni am avut un accident de circulație în care au lovit o persoană pe trecerea de pietoni. Dorim ca aceste lucruri să nu se mai întâmple, dar totodată, pentru iubitorii de animale încercăm să le asigurăm traseele în care să își poată procura hrana pentru acestea și să se deplaseze în jurul locuinței.
După aprobarea proiectului, noi vom face demersuri ca fiecare persoană deținătoare de animale de tracțiune să fie înștiintațe asupra traseelor, asupra condițiilor legale în care se pot deplasa. Am mai făcut acest lucru și când am promovat inițial o hotărâre a Consiliului Local nr. 54 și au luat, pe bază de semnătură, la cunoștință despre traseele de urmat.
Dna Gabriela Russu:” Mulțumesc, domnul Mănăilă. Deci mie îmi este foarte clar că e util proiectul acesta, pentru că, într-adevăr, aceste atelaje nu au ce căuta pe drumurile modernizate, așa cum spuneați și dumneavoastră, se pot produce foarte multe accidente, dar erau destul de multe neclarități în acel proiect și lucruri ce puteau fi interpretate și din acest punct de vedere am dorit câteva clarificări. Adică să vedem dacă noi am înțeles bine, atâta timp cât proiectul lasă loc unor interpretări.
Este foarte important cum aduceți la cunoștința oamenilor care dețin acele atelaje, ceea ce ați hotărât sau traseele pe care ați hotărât să le stabiliți pentru aceste atelaje. Atât despre asta era vorba, despre un pic neclaritățile care apăreau în proiectul respectiv. Vă mulțumesc!
Dl. Marius Riter:”Aș mai avea o întrebare, restricțiile din proiectul acesta se vor aplica doar atelajele? Dacă cetățenii decid să vină călare, atunci e ok?
Dl. Vasile Manaila “: Se vor aplica și cetățenilor care doresc să vină călare într-un mod neaprobat. Pentru manifestații culturale, sportive se obține aprobare, cum s-a obținut de fiecare dată. Proiectul prevede minimul de informații, dar Ordonanța 195 și Regulamentul de aplicare a acesteia prevede foarte clar cine are voie și cine nu are voie să intre în municipii și orașe cu atelaje, inclusiv călare.
Dl. Atilla Kolozsi:” Domnule Mănăilă! Am ascultat cu atenție pe colegii mei care au afirmat și au vrut să știe dacă este regulamentar sau nu să circule, dar din câte observ, nu am observat pe niciun coleg să întrebe dacă este trecut în bugetul de cheltuieli întreținerea acestor animale, pentru că aceste animale totuși trebuie întreținute cu hrană? Aveți în vedere aceste cheltuieli de întreținere a animalelor? Mulțumesc.
Dl. Vasile Manaila :” Am în vedere și aceste cheltuieli; pentru ridicarea atelajele se va întocmi protocolul cu instituțiile abilitate, iar ei vor avea parcă 84 de lei pe zi pentru cazarea animalului ridicat, dacă îl abandonează. Dacă îl duce acasă și-l îngrijește. Este problema dânșilor.
Dl. Arpad Șipoș:” Doamnă președintă, Serviciul Public Parc Zoo are mijloacele necesare pentru a transporta caii sau animalele abandonate? Deci mijloacele necesare și spațiile necesare pentru a-i îngriji. Trebuie o autorizație specifică pentru asta?
Dl. Vasile Manaila:” Sunt sigur că au aceste mijloace de transport, că le-am și văzut în zona Parcul și Agrement. În situațiile în care vor fi eventuale inconveniente, ne bucurăm și de sprijinul Domeniului Public Turda cu care vom încheia protocoale pe această linie și care va fi perfect legal și avem în vedere toate prevederile legale de protecție a animalelor și lucrurile vor fi cât se poate de clare și de legale.
Nu trebuie autorizație specifică, având în vedere că la parcul zoo persoanele sunt specializate în așa ceva, iar mijlocul de transport, respectiv acea remorcă, să zicem, este omologată.
Dna. presedinte de sedinta supune la vot proiectul de hotarare
In urma votului rezulta : 20 voturi pentru.
Se adopta HOTARAREA nr. 67 / 04.07.2025.
***
Intrucat toate proiectele de pe ordinea de zi au fost dezbatute si nu au mai fost alte probleme, dna. Presedinte de sedinta declara sedinta extraordinara de astazi, inchisa.
Drept pentru care s-a incheiat prezentul proces-verbal in doua exemplare.
***
PRESEDINTE DE SEDINTA, SECRETAR GENERAL
Consilier local, al municipiului Turda,
Pirlea Daniela jr. Elena Mihaela Mărginean
Intocmit,Insp spec Mariana Marginean
